Diakonian Lahja lapselle -keräys jakaa joulun iloa

Turun ja Kaarinan seurakuntien diakoniatyön Lahja lapselle -keräys järjestetään tänä vuonna yhdettätoista kertaa. Keräyksen avulla toteutetaan diakonia-asiakasperheiden lasten joululahjatoiveita. Tänäkin vuonna noin tuhannen lapsen lahjatoiveet odottavat toteuttajiaan.
Iloinen tyttö pitää käsissään lahjapakettia.

Diakoniatyöntekijät keräsivät syksyn aikana lasten 20–50 euron hintaisia toiveita, joita vapaaehtoiset välittävät lahjoittajille arkisin 21. –26.11. klo 11–16 välisenä aikana numerossa 040 341 7660. Lisäksi lahjoittajaksi voi ilmoittautua 21.11. alkaen vaikka vuorokauden ympäri osoitteessa lahjalapselle.fi. Lahjoittajille kerrotaan lapsen ikä ja lahjatoive, sen sijaan lapsen henkilöllisyys säilyy vain diakoniatyöntekijöiden tiedossa. Alle kymmenvuotiaiden toiveet ovat konkreettisia lahjoja, esimerkiksi leluja, kirjoja ja pelejä. Yli kymmenvuotiaat voivat halutessaan toivoa 40 euron hintaista lahjakorttia, minkä hinta voidaan puolittaa kahden lahjoittajan kesken.

Lahjat toimitetaan paketoimattomina joko Diakoniakeskukseen (Puutarhakatu 22) 25.11. –3.12. klo 10–18 (ei viikonloppuna) tai Kaarinan kirkolle (Voudinkatu 2) 25. –29.11. klo 11–18. Vapaaehtoiset käärivät lahjat joulupaketteihin ja kuljettavat ne seurakuntiin.

Yli kymmenen prosenttia suomalaisista lapsista elää pienituloisessa perheessä. Esimerkiksi Kaarinan seurakunnan diakonia-asiakkaista yli puolet on lapsiperheitä, ja heistä 80 prosenttia on yksinhuoltajaperheitä.

Diakonia-asiakasperheiden lasten elämässä on monenlaisia taloudellisten ongelmien aiheuttamia murheita, joista suurimmat eivät varmasti liity siihen, että joulupukki unohtaa heidät. Lapsilla tulisi kuitenkin olla oikeus unelmoida myös vaikeissa elämäntilanteissa. Oikeus uskoa siihen, että heidänkin haaveillaan on merkitystä ja elämässä on toivoa paremmasta. Toteutuneet toiveet tuovat iloa ja kasvattavat tulevaisuudenuskoa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 15.11.2019 / MS)

Wed Nov 13 13:10:00 EET 2019