Tuomiokirkossa iloitaan lampaasta

Turun tuomiokirkon Oratoriokuoro esittää lauantaina 16.11. klo 15 Benjamin Brittenin kantaatin Rejoice in the Lamb.
Kuvassa sisäkuva Tuomiokirkon holveista.

Turun tuomiokirkon holvien alla soivat lauantaina Brittenin sävelet. Kuva Timo Jakonen.

Sävellys perustuu Christopher Smartin runoon, jonka hän kirjoitti hoitolaitoksessa ollessaan. Suurta kristillistä mystiikkaa ja liki hulluutta lähestyvä runo käy läpi luomakunnan eri tapoja ylistää Jumalan kunniaa. Teosta voikin kuvailla jonkinlaisena kristillisenä mystisenä faabelina, koska siinä siirrytään vaivatta mm. kissan olemuksesta hiiren ylistykseen.

Teos lauletaan neljän solistin voimin. Solisteina toimivat turkulaiset kanttorit Elina Kerokoski, Markku Lautjärvi, Mikko Laiho sekä Johanna Koiranen. Konsertissa kuullaan lisäksi Felix Mendelssohnin harmoninen Hear My Prayer sekä BBC Proms -konsertista tuttu Hubert Parryn Jerusalem.

Britten: Rejoice in the Lamb -konsertti Turun tuomiokirkon Oratoriokuoron esittämänä lauantaina 16.11. klo 15 Turun tuomiokirkossa. Liput 10 € tuntia ennen ovelta.

Tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 13.11.2019 / Eeva-Kaisa Ahlamo

Wed Nov 13 12:23:00 EET 2019