Pyhän perheen kuva-albumi Kaarinan kirkolla

Mitä kulttuurimme tunnetuimmasta perheestä kerrotaan vanhoissa, Uuden testamentin ulkopuolelle jäänneissä apokryfikirjoissa? Entä miten kuvataiteilijat ovat pyhän perheen nähneet eri aikoina? Tästä puhutaan Kaarinan kirkolla 15.11.
Maarian tallin jouluseimi. Kuva Pertti Pussinen.

Miten Joosef nousi halveksitusta sivuosasta luotettavaksi perheenisäksi? Kuinka nöyrä Maria kuvataan myös eloisana, monipuolisena ja erityislastaan taitavasti käsittelevänä naisena? Entä mitä tiedetään Jeesuksen isovanhemmista? Ja kuinka mahdoton oli muita etevämpi lapsi?

Kirjailija ja terapeutti Liisa Mäntymies näyttää kuvia ja kertoo ja Viis papeista –yhtye esittää lämpimän humoristisia laulujaan Kaarinan kirkolla perjantaina 15.11. klo 18. Iltapalan jälkeen vietetään ehtoollista.

Kirjailija Liisa Mäntymies on paneutunut Neitsyt Marian elämään ja tutkinut kristillisen perinteen Jumalanäitiä niin suomalaisen kansanperinteen kuin Uuden testamentin ja sen ulkopuolelle jääneiden apokryfievankeliumien kuvaamana.  Aineisto johtaa pohtimaan taiteen vaikutusta naisen ja miehen malleihin sekä koko yhteiskunnan perhekäsityksen muotoutumiseen. Maria ja hänen perheensä vaikuttaa monin tavoin meistä jokaiseen, uskovista ateisteihin.

Pohdinnat perustuvat kirjailijan teokseen Neitsyt Marian kuva-albumi (1995).

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.11.2019)

2019-11-07 10:38:00.0