Kynttilät syttyvät pyhäinpäivänä

Valomeret hohtavat hautausmailla pyhäinpäivänä 2. marraskuuta, kun tuhannet ihmiset vievät kynttilöitä läheistensä haudoille. Vuoden pimeimpään aikaan vietettävänä pyhäinpäivänä muistellaan menneitä sukupolvia.
Kynttilät palavat lyhdyissä hautausmaalla.

Kuva: Timo Jakonen

Jos oman läheisen hauta sijaitsee pitkän matkan päässä, kynttilän voi tuoda muualle haudattujen muistopaikalle, joita on kaikilla Turun ja Kaarinan hautausmailla. Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä. Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä. Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kirkon länsipuolella.

Kärsämäen kappelissa on avoimet ovet pyhäinpäivänä klo 14-17. Ylösnousemuskappelissa on musiikkihartaus suomeksi klo 14 ja ruotsiksi klo 15.30.

Hautausmaiden lisäksi muistokynttilät syttyvät myös Turun ja Kaarinan kirkoissa, joissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita oman seurakunnan jäseniä. Näissä tilaisuuksissa luetaan kaikkien vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistokseen.

Henrikinkirkko
klo 18 Pyhäinpäivän iltakirkko

Kaarinan kirkko
klo 17 Pyhäinpäivän iltakirkko