Syksyn satoa siunataan kirkoissa

Syksy on sadonkorjuun aikaa, ja sitä halutaan muistaa myös maaseutualueella sijaitsevien kirkkojen messuissa siunaamalla kauden antimia.
Omenoita puussa.

Sunnuntaina 13. lokakuuta Kakskerran kirkossa järjestetään sadonkorjuun kiitoskirkko kello 12 alkaen. Kiitoskirkkoa varten kirkkoon tuodaan vuoden satoa siunattavaksi. Tilaisuuden jälkeen Kakskerran senioreiden Tiistaikerho tarjoaa kirkkokahvit kirkon pihapiirissä. Mukana tapahtuman järjestelyissä on Maataloustuottajain Kakskerran yhdistys MTK.

Piikkiön kirkossa satokaudesta kiitetään 20.10. vietettävässä luomakunnan sunnuntain messussa, joka alkaa kello 10. Kirkkoon tuodaan satokauden tuotteita, kuten viljaa, leipää ja puutarhatuotteita, jotka siunataan. Jumalanpalveluksen jälkeen seurakuntatalolla on tarjolla kirkkokahvit ja viljelijöiden raaka-aineista valmistamia herkkuja. Samalla viritellään keskustelua viljelyyn, maatalouteen ja satokauteen liittyvistä ajankohtaisista asioista.

- On tärkeää viettää sadonkorjuumessua, sillä ruoan merkitys on vain kasvanut. Kun sato siunataan konkreettisesti, on sillä myös symbolinen tehtävä, sillä se johdattaa meidät kaikkia koskevien, isojen asioiden äärelle. Ihmiset ovat tajunneet, että puhdas ruoka ei ole itsestäänselvyys, sanoo sadonkorjuumessun toimittaja, Piikkiön kirkkoherra Merja Hermonen.

Paattisten kirkossa satokautta juhlistetaan sunnuntaina 27.10. kello 10 alkavassa messussa. Ohjelmassa on sadonsiunauksen lisäksi Maataloustuottajien tarjoamat kahvit ja uutispuuroa, joka on uuden sadon tuotteista valmistettua ruispuuroa.

- On hyvä tapa myös kiittää eikä aina vain pyytää. Toivon messun henkivän yhteisöllisyyttä ja kiitollisuutta sadosta ja siitä, että maanviljelijöiden tulevaisuus on turvattu, sanoo Paattisten seurakuntapastori Menni Heikkinen.

• Sadonkorjuun kiitoskirkko Kakskerran kirkossa (Kakskerran kirkkotie 110) su 13.10. kello 12
  • Luomakunnan sunnuntain messu Piikkiön kirkossa (Hadvalantie 5) su 20.10. kello 10
  • Sadonkorjuumessu Paattisten kirkossa (Paattistentie 847) su 27.10. kello 10

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 11.9.2019 / JK)