Viisitonninen kaunotar soi sunnuntaina

Piikkiön uudet urut ovat valmiit ja niitä voi kuulla ensimmäistä kertaa sunnuntaina.
Urkujen fasadi.

Piikkiön uudet urut soivat Piikkiön kirkossa sunnuntaina. Kuva Kimmo Turtiainen.

Nyt on mahdollista tulla omin korvin kuuntelemaan muhkeaa sointia. Piikkiön kirkon uudet urut otetaan käyttöön urkujen vihkiäisjumalanpalveluksessa, joka on ensi sunnuntaina 6. lokakuuta klo 10.

Urkujen julkisivu on tyyliltään samanlainen kuin kirkon ensimmäisten urkujen. Ne rakennettiin 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Uudessa soittimessa on 20 äänikertaa ja niiden kokonaispaino on 5000 kiloa.

Uusien urkujen vihkiäiskonsertti on puolestaan sunnuntaina 20. lokakuuta klo 18. Siinä esiintyvät kanttori Tiina Ilonen ja sopraano Anni Niemelä.

Uusissa uruissa on 1352 pilliä, joista pisin on viisi metriä pitkä ja lyhin 15 millimetriä. Urut ovat Urkurakentamo Veikko Virtasen tuotantoa. Vanhat urut toimivat kohtuullisesti, mutta niissä oli jatkuvasti pieniä vikoja ja urkujen sijainti urkuparven toisessa nurkassa hankaloitti niiden käyttöä kuorojen ja solistien kanssa.

Piikkiön seurakunta keräsi rahaa uusiin urkuihin noin 100 000 euroa ja ne olivat Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän vuoden 2019 talousarvion investointisuunnitelmassa, jossa niiden hankintaan osoitettiin 400 000 euroa.

(Seurakuntayhtymän viestintä 4.10.2019 / PH)

Fri Oct 04 09:19:00 EEST 2019