Agricola-kävely saapuu Turkuun 4.10.

Pipliaseuran järjestämä Agricola-kävely lukutaidon puolesta päättyy viimeiseen etappiin Paimiosta Turkuun perjantaina. Huhtikuussa aloitettu Agricola-kävely on kulkenut kevään, kesän ja syksyn aikana vanhaa Kuninkaantietä seuraillen suomen kirjakielen isän synnyinpitäjästä Pernajasta Turkuun.

Kartta Agricola-kävelystä.

Laulaja Hannu Holma sai keväällä idean Agricola-kävelystä: kotimainen pyhiinvallusreitti kulkisi reformaattorin ja suomen kirjakielen isän, Mikael Agricolan synnyinpitäjästä Pernajasta Turkuun, jossa Agricola toimi piispana. Matkaa välille Pernaja–Turku kertyy yli 300 kilometriä, jota kevään ja kesän aikana on taitettu 12 etapissa. Ensimmäinen osuus Pernajasta Porvooseen käveltiin viime huhtikuussa.

Viimeinen osuus* kävellään perjantaina 4. lokakuuta aamupäivällä Piikkiöstä Turkuun. Kävelyn päätteeksi klo 13 Turun tuomiokirkossa järjestetään kaikille avoin hetkipalvelus, jossa puhuvat arkkipiispa Tapio Luoma ja Suomen Pipliaseuran toiminnanjohtaja Markku Kotila. Musiikista vastaavat Hannu Holma, yksinlaulu, Markku Hietaharju, säestys ja urkusoolo sekä Key Ensemble -kvartetti: Maikki Säikkä (sopraano), Kristina Raudanen (altto), Andreas Nordström (tenori) ja Janne Merisaari (baritoni).

Mukana kävelemässä kevään ja kesän aikana on ollut erilaisia ryhmiä – ystäviä, sukulaisia ja tuttavia, innostuneita paikkakuntalaisia sekä Pipliaseuran lukutaitotyön tukijoita. Matkarepussa on kulkenut Agricolan rukouskirja, ja kukin osuus on päätynyt paikkakunnan kivikirkkoon, jossa on useimmiten järjestetty konsertti. Osa kävelijöistä on saattanut osallistua kävelyyn samaan aikaan myös jossain toisaalla, omalla paikkakunnallaan. Kävelijät ovat halutessaan tukeneet kulkemiensa kilometrien mukaisesti Pipliaseuran naisten lukutaitotyötä Afrikassa.

Kävelyä lukutaidon puolesta

- Lukutaidon monet heijastusvaikutukset ovat tunnetusti laajat. Lukutaidon lisääminen kansojen parissa on muun muassa tärkeää rauhantyötä. Lukevat ajattelevat vapaammin ja raikkaammin, idean isä Hannu Holma kiteyttää.

–  Äitien ja tyttärien lukutaito on suuri siunaus perheille ja kylille. Toiveeni on, että tämänvuotinen kävely saa jatkoa ja laajenee monen kuljettavaksi, hän sanoo pilottikävelyn päätteeksi.

(Pipliaseura / Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 3.10.2019 MV)

Thu Oct 03 11:51:00 EEST 2019