Hiljaisuuden päivä kutsuu rauhoittautumaan Tuomiokirkkoon

Turun tuomiokirkossa vietetään lauantaina 5.10. Hiljaisuuden päivää kello 9-19. Tapahtuma on kuin pieni retriitti, joka koostuu meditaatio- ja rukoushetkistä, hiljentymisestä, aterioinneista ja kahvittelusta.
Ilmakuva Turun tuomiokirkosta, taustalla Aurajoki.

Päivässä on myös mahdollisuus osallistua kehollisiin harjoitteisiin, joissa tutustutaan omaan kehoon pienten ja turvallisten liikkeiden avulla. Aamulla vietetään messua ruotsiksi kello 9 ja illalla suomeksi kello 18, ja näihin ehtoollishetkiin ovat kaikki tervetulleita. Hiljaisuuden päivään ilmoittautuneilta toivotaan osallistumista koko päivän ajaksi.

- Usein ajatuksemme vilistävät levottomina kuin lapsilauma. On vaikea keskittyä ja olla läsnä, löytää sisäistä ja ulkoista rauhaa. Silloin yhteinen hiljentyminen voi tukea omaa rauhoittautumista, sielunhoidon teologi, retriittipappi Päivi Vuorilehto sanoo.

- Kun on ensin saanut kuunnella omia ajatuksiaan rauhassa, saattaa jaksaa taas paremmin kuunnella toista ihmistä, kun palaa arkeen.

Hiljaisuuden päivässä ei keskustella kuin välttämättömimmät asiat ja se sisältää hiljentymistä katedraalin lempeän hämärässä tunnelmassa ja ainutlaatuisessa ympäristössä. Tapahtumassa voi kulkea vaikka villasukkasillaan, levätä ja katsella enkeleitä katossa ja hiljentyä sellaisissakin sivukappeleissa, jonne yleensä ovat portit kiinni.

Tapahtuma on maistiainen retriitistä, ja sitä suositellaan sellaisille, joiden on vaikea irrottautua koko viikonlopun mittaiseen retriittiin. Viikonloppuretriitit ovat luonnon helmassa, kun taas Hiljaisuuden päivää vietetään keskellä kaupunkia.

Hiljaisuuden päivään osallistuminen maksaa 20 euroa. Hinta sisältää ohjelman lisäksi kahdet kahvit ja lounaan. Ilmoittautua voi täällä tai ottamalla yhteyttä Auli Hynönen-Rinteeseen, p. 040 3417 207, auli.hynonen-rinne@evl.fi.

Hiljaisuuden päivä Turun tuomiokirkossa lauantaina 5.10.2019 kello 9-19

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 30.9.2019 / JK)

Mon Sep 30 09:53:00 EEST 2019