Seurakuntayhtymä mukaan Runosmäen monitoimitaloon

Seurakuntayhtymä lähtee mukaan Turun kaupungin monitoimitaloon, joka sijoittuu keskelle Runosmäen lähiötä.

Asiasta teki yksimielisen päätöksen torstaina 26. syyskuuta kokoontunut Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirkkovaltuusto.

Rakennukseen saadaan sijoitettua tilat Maarian seurakunnalle, joka on joutunut luopumaan lähistöllä olevasta Pallivahan seurakuntakeskuksesta. Pallivaha suljettiin kesäkuussa 2016 vakavien kosteusongelmien vuoksi. Maarian seurakunta on Turun suurin seurakunta, jossa on 26 500 jäsentä.

Turun kaupungilta odotetaan vielä linjausta tilojen rahoituksesta ja hankkeen lopullisesta, tarkasta kustannusarviosta. Tämän jälkeen seurakuntayhtymä päättää, lähteekö se talon seurakuntatiloihin omistajaksi vai vuokralaiseksi.

Koko rakennuksen hinnaksi arvioidaan 23,3 miljoonaa euroa. Seurakuntayhtymän kokonaiskustannukset olisivat noin 7,65 miljoonaa euroa, kun tila kalustetaan ja varustetaan uruilla. Rakennukseen halutaan myös seurakunnalliset tunnukset ja kirkonkellot.

Seurakunnan tilojen osuus talosta olisi 1.251 neliötä ja kaupungin osuus 3.754 neliötä. Taloon sijoittuisi kirjastopalveluja, nuorisotiloja, päiväkoti ja neuvolatilat. Maarian seurakunnan tiloihin tulisi kirkkosali, sakaristo, toimituskappeli, vastaanottotilat työntekijöille ja seurakuntasali. Talon eteis- ja aulatiloja sekä saleja voidaan käyttää yhteisesti.

Tavoitteena on, että suunnittelu saataisiin täyteen vauhtiin ensi vuonna ja rakennus nousisi Runosmäkeen vuosina 2021-22.

Kuvassa Runosmäen monitoimitalon tontin alustava käyttösuunnitelma, vaaleanvihreällä merkityt tilat olisivat seurakuntatiloja. Lähde: Turun kaupunki.

(Seurakuntayhtymän viestintä 26.9.2019 / PH)

Thu Sep 26 20:50:00 EEST 2019