Miten Suomesta tuli Suomi?

Katariinanseurakunnan Valoa yössä -keskustelusarja jatkuu Katariinan pappilassa torstaina 3.10. klo 18:00, jolloin puhujavieraaksi saapuu professori, kirjailija Teemu Keskisarja. Hän pohtii luterilaisuuden merkitystä yhteiskunnalle otsikolla Miten Suomesta tuli Suomi?

Teemu Keskisarja

Keskisarja toimii Suomen ja Pohjoismaiden historian dosenttina Helsingin yliopistossa ja hänet tunnetaan suosittuna suomalaisena kirjailijana. Hänen teoksensa kertovat historiallisista tapahtumista ja henkilöistä, Aleksi Kivestä aina kirvesmurhaajaan asti. Tämä suomalaisen sielun synkimpiä syövereitä tutkiva professori on kirjoittanut palkittuja teoksia muinaisista seksuaalirikoksista 1900-luvun sotiin sekä talouden kupruihin ja huiputuksiin.

Värikkääksi esiintyjäksi tiedetty mies tuntee myös kirkkohistoriansa ja kertoo, ettei uskonto ole ollut maamme historiassa kehityksen pato vaan koski ja muutosvoiman lähde. Keskisarja on pohtinut luterilaisuuden merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle ja kiteyttää, että ”Kristinusko on parasta, mitä tälle maalle on tapahtunut. Sen varaan on rakentunut kulttuuri, koulutus, demokratia ja tasa-arvo”.

Illan juontajina toimivat emeritus ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula ja Katariinanseurakunnan kirkkoherra Leena Kairavuo. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja se alkaa kahvitarjoilulla klo 17.30.

2019-09-25 08:43:00.0