Historian havinaa pappilanmäellä

Turun Ylioppilaskylässä, Aurajoen rannalla sijaitseva keskiaikainen Pyhän Katariinan kirkko ja sitä ympäröivä muinainen kyläkeskus on säilynyt eristyneenä saarekkeena, muistona talonpoikaisesta ajasta, kasvavan Turun kaupungin ytimessä. Kirkon ja pappilanmäen asemaa, kaupunkisuunnitelmia ja historiaa valottavat arkkitehti Iina Paasikivi sekä FT, Suomen yhteiskuntahistorian dosentti Kimmo Ikonen Katariinan pappilassa keskiviikkona 2.10. klo 17:00 alkavalla historialuennolla.

Katariinan pappila

Kaarinan kirkko, nykyään Pyhän Katariinan kirkko, ja pappila olivat lähellä Turun keskustaa ja monella tapaa kaupungin historiaan kytköksissä. Historialuennolla kuullaan, miten Turun kaupungin synty on ollut yhteydessä Pyhälle Katariinalle pyhitetyn kirkon perustamiseen Nummen vanhalle kyläpaikalle. Tai miten Karjaan radan rakentaminen Turun ja Kaarinan kirkonmäen välille, Tarkk’ampujapataljoonan kasarmialue taikka kuntajaot puolestaan vaikuttivat kaupungin myöhemmälle laajentumiselle kohti Kaarinan kirkkoa.

”Pyhän Katariinan keskiaikainen kivikirkko, kellotapuli, kirkkotarhan monet muistomerkit, vanha Katariinan pappila ja sen vieressä sijaitseva Nummen seurakuntakoti kertovat omalla tavallaan elämän suurista kysymyksistä ja kristinuskon vaikutuksista. Ne ovat liittyneet vuosisatoja paikallisyhteisön arkeen ja juhlaan, iloihin ja suruihin”, toteaa ”Pyhä Katariina – seurakunnan seitsemän vuosisataa” -historiateoksen kirjoittaja, dosentti Kimmo Ikonen.

Luennolla käydään kevyesti läpi kaupunkisuunnitelmia, toteutuneita ja suunnitelmiksi jääneitä, jotka selittävät Pyhän Katariinan kirkon ja pappilan asemaa sekä kaupunkiympäristön muutosta kulloinkin vallinneita suunnitteluideoita valottaen. Illan päätteeksi tehdään tutustumiskierros historiaa huokuvaan Pyhän Katariinan kirkkoon sekä Katariinan pappilaan ja Nummen seurakuntakotiin.

Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla klo 17:00.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Katariinanseurakunnan viestintä 24.9.2019 / KL

2019-09-24 13:54:00.0