Anteeksiantaminen puhuttaa Piikkiön kirkossa

Piikkiön kirkossa järjestetään lauantaina 28.9. paneelikeskustelu anteeksiantamisesta. Aihetta käsitellään häpeän, oikeuden ja anteeksiantamattomuuden näkökulmista.
Lentokoneen viivat risteävät taivaalla.

Lisäksi tarkastellaan sitä, miten anteeksianto tunnistetaan yhteiskunnallisessa keskustelussa. Keskustelutilaisuuden teemoja ovat mitä anteeksiantaminen on, anteeksiantaminen ja tunteet, onko aina annettava anteeksi ja kohti parempaa huomista.

Panelisteina keskustelua herättelevät näyttelijä, käsikirjoittaja, ohjaaja Vera Kiiskinen, käytännöllisen filosofian professori Eerik Lagerspetz, tietokirjailija, sosiaalipsykologi Katriina Järvinen sekä teologi, kirjailija Anna-Liisa Valtavaara. Keskustelun puheenjohtajana toimii teologian tohtori, yliopistolehtori Suvi-Maria Saarelainen.

- Tarkoituksena ei ole, että panelistit keskustelevat tilaisuudessa keskenään, vaan että tilaisuus olisi aidosti vuorovaikutuksessa yleisön kanssa. Tavoitteena on rakentaa yhteinen, avoin keskustelufoorumi, sanoo Piikkiön seurakunnan yhteisödiakonian työntekijä Paula Kangasniemi.

Anteeksianto on yhteiskunnan ja yksilön elämän ydinteemoja. Se on lähimmäisenrakkauden tärkeä ulottuvuus, joka muodostaa kristinuskon ytimen.

- Henkilökohtaisista ja yhteiskunnallisista vaikeuksista, kriiseistä ja suurista muutoksista ei selvitä ilman ymmärrystä ja anteeksiantoa. Keskustelusta puuttuvat sävyt ja sovittelevaan ilmapiiriin kannustaminen, Kangasniemi pohtii.

Tapahtumaan musiikkiesityksen on tehnyt Lau Nau ja sarjakuvapiirtäjä Milla Paloniemi on suunnitellut tilaisuuteen Kiroileva siili –hahmon. Lopuksi yleisölle on tarjolla kahvit. Tilaisuus on maksuton.

la 28.9. klo 12-15 Paneelikeskustelutilaisuus Anteeksi? Piikkiön kirkossa, Hadvalantie 5

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 23.9.2019 / JK)

Mon Sep 23 15:37:00 EEST 2019