Viittomakielisten kirkkopyhä 22.9.

Kansainvälistä kuurojen viikkoa vietetään syyskuun 23.-29. päivinä teemalla Sign Language Rights for all.

Katariinanseurakunta huomioi teemaviikon järjestämällä perinteisesti viittomakielisten kirkkopyhän Varissuon kirkossa sunnuntaina 22.9. klo 12 alkaen. Jumalanpalvelus tulkataan viittomakielelle. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän alueella viittomakielisiä on arviolta 250 henkilöä.

Kansainvälistä kuurojen päivää on vietetty jo vuodesta 1958 alkaen. Kansainvälisen kuurojen viikon ytimessä on maailman kuurojen yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus sekä tämän vahvan yhteisöllisyyden juhlistaminen yhdessä muun maailman kanssa. Juhlaviikolla halutaan myös tukea ja vahvistaa edunvalvontatyötä kuurojen ja kaikkien viittomakielisten oikeuksien parantamiseksi eri puolilla maailmaa.

Viittomakielisten kirkkopyhässä pastori Johanna Viirros saarnaa päivän aiheesta, joka on kiitollisuus. Avustajina toimivat pastori Outi Toljamo, diakoni Hanna Boateng sekä kuurojen diakoni Kristiina Wallenius-Penttilä, ja musiikista vastaa kanttori Elina Kerokoski. Jumalanpalvelus tulkataan viittomakielelle. Lisäksi Kuurojen Lähetyksen toiminnanjohtaja Mirva Kulmala kertoo Afrikan kuurojen koulujen toiminnasta ja päätteeksi on tarjolla keittolounas ja kahvi.

Kuurojen Lähetys ry on viittomakielisten oma lähetysjärjestö, joka on toiminut vuodesta 1955 lähtien. Yhdistys tukee Mwangan ja Njomben kuurojenkouluja Tansaniassa, sekä Asmaran ja Kerenin kouluja Eritreassa. Avustustoiminnalla oppilaat saavat peruskoulutuksen, oppivat viittomakielen ja heidän perustarpeistaan huolehditaan.

VIITTOMAKIELISTEN KIRKKOPYHÄ su 22.9. klo 12:00 Varissuon kirkko, Kousankatu 6, Turku

Katariinanseurakunnan viestintä 18.9.2019 / KL

Wed Sep 18 13:54:00 EEST 2019