Hirvensalon seurakuntakeskus halutaan peruskorjata

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirkkoneuvosto käsitteli yhtymän talousarvioesityksen maanantaina. Maarian seurakunnalle toivotaan tilaa Runosmäen monitoimitalosta ja Hirvensalon seurakuntakeskus halutaan peruskorjata. Talousarviosta päättää kirkkovaltuusto joulukuussa.
Kuvassa 1960-luvulla rakennetun modernin kirkon sali.

Hirvensalon seurakuntakeskuksen kirkkosali. Kuva Timo Jakonen

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ensi vuoden tilikauden tulos arvioidaan puoli miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Vuoden 2020 vuosikatteeksi arvioidaan kolme miljoonaa euroa. Maanantaina kokoontunut kirkkoneuvosto käy läpi talousarvion vielä toistamiseen 7. marraskuuta. Talousarvion ja investoinnit lyö lukkoon yhteinen kirkkovaltuusto kokouksessaan 12. joulukuuta.

Maarian seurakunta tarvitsee kosteusvaurioiden vuoksi suljetun Pallivahan seurakuntakeskuksen tilalle toimintatiloja. Seurakuntayhtymän kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että yhtymä lähtisi mukaan Runosmäen monitoimitalohankkeeseen ja rakennukseen toteutettaisiin tilat Maarian seurakunnalle. Rakennukseen tulisi saada myös kirkolliset tunnukset, kirkonkellot ja urut.

Seurakuntayhtymä jättää vielä avoimeksi, tuleeko se aikanaan tilojen omistajaksi vai vuokralaiseksi. Tähän asiaan palataan, kun Turun kaupunki on tehnyt oman linjauksensa tilojen rahoittamiseksi. Turun kaupungilta tarvitaan varmuus hankkeen lopullisista kustannuksista.

Ensi vuoden investoinneista suurin on Hirvensalon seurakuntakeskuksen peruskorjaus. 3,3 miljoonalla eurolla Hirvensalon kirkkosali ja kokoontumistilat Honkaistentiellä Moikoisissa peruskorjataan, vanha kaksikerroksinen osa puretaan pois ja tilalle rakennetaan uusi kaksikerroksinen rakennusosa. Tähän osaan sijoittuvat päiväkerho- ja nuorisotilat, partiotilat ja diakonian vastaanottotilat. Koko peruskorjauksen alustava kustannusarvio on noin kuusi miljoonaa euroa. Jos kirkkovaltuusto niin päättää, rakennustyöt voitaisiin aloittaa keväällä 2020.

Seurakuntakeskuksen on suunnitellut Pekka Pitkänen. Keskus vihittiin käyttöön vuonna 1962.

Seurakuntayhtymän viestintä 16.9.2019 / PH

Mon Sep 16 16:50:00 EEST 2019