Mikael ja Tuomiokirkko täynnä ohjelmaa Turun päivän viikonloppuna

Porkkanamarkkinat tuovat sadon kielelle Tuomiokirkkotorilla la 14.9.
Professori Jaana Hallamaa pohtii yhteisiä arvoja Tuomiokirkossa la 14.9. klo 19. Mikaelissa su 15.9. Merisunnuntain messu ja Meren juhla sekä romanien ekumeeninen messu. Jälkimmäiseen osallistuu myös arkkipiispa Tapio Luoma.
Porkkanamarkkinat 2_S.jpg

Porkkanamarkkinoista on tullut suosittu tapahtuma. Kuva Sari Lehtelä (2015).

Seurakunnat tarjoavat Turun päivänä monenlaista ohjelmaa.
Juhlinta alkaa jo lauantaina Porkkanamarkkinoilla, joita vietetään lähetyksen hyväksi Tuomiokirkkotorilla 14.9. klo 11-14. Myynnissä on satokauden tuotteita ja markkinatuotteita. Muuta ohjelmaa on mm. lapsille suunnattu TemppuSirkus. Lapsia  viihdyttää myös Pikkuli-lintu.
Musiikista vastaavat SUMU Ensemble, Turun konservatorion tyttökuoro Sigynella sekä House Band. Markkinoiden aikana Tuomiokirkossa pääsee tutustumaan urkuihin (liput 5 euroa) sekä tekemään pienen ilmastopyhiinvaelluksen.
Markkinoiden tuotto lahjoitetaan Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanjan kautta ilmastonmuutokseen sopeutumiseen kaikkein köyhimmissä maissa.

Turun päivän etkojen ohjelmaan kuuluu myös Tuomiokirkossa la 14.9. klo 19 alkava filosofis-eettistä keskustelua virittelevä tilaisuus Pintaa syvemmälle, jossa Tuomiokirkkoseurakunnan vt. kappalainen Miika Ahola jututtaa sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaata teemalla Yhteiset arvot.

Merisunnuntain messu ja juhla

Itse Turun päivä 15.9. alkaa Mikaelinkirkossa klo 10 Merisunnuntain Sea Sunday –messulla. Merimieskirkon terveiset tuo ja messussa saarnaa Vuosaaren merimieskirkon merimiespastori Hanna Vuollo. Mukana messussa on myös Turun Meripelastusyhdistyksen tiimi. Musiikkia messussa esittää lauluyhtye Kojo Ensemble.

Messun jälkeen vietetään Mikaelin seurakuntakodilla 15.9. klo 11.30-13.15 Meren juhlaa, joka aloitetaan merimieskirkkotyön hyväksi hörpättävillä kahveilla. Juhlaan tervehdyksen tuovat Pohjois-Saksan merimieskirkon johtajan tehtävästä eläkkeelle jäänyt Satu Oldendorff, Hanna Vuollo sekä Turun merimieskirkon satamakuraattori Arja Suvanto. Juhlassa esiintyy KoJo Ensemble ja luvassa on myös yhteislauluja. Myynnissä on myös Merimieskirkon tuotteita.

Ekumeeninen romanimessu

Niin ikään Mikaelinkirkossa vietetään 15.9. klo 13 Ekumeenista romanimessua. Kaksikielisessä (suomi-romani) jumalanpalveluksessa ovat mukana muun muassa arkkipiispa Tapio Luoma, kansliapäällikkö Pekka Huokuna ja kirkkoherra Jouni Lehikoinen evankelis-luterilaisesta seurakunnasta, kirkkokunnan johtaja Hannu Vuorinen ja sosiaalineuvos Väinö Lindberg Vapaakirkosta sekä yliopisto-opettaja Henry Hedman ja toiminnanjohtaja Tuula Åkerlund Helluntaiseurakunnasta. Jumalanpalveluksen jälkeen on kahvitilaisuus.

Turun tuomiokirkon kivijalassa sijaitseva Domcafé on avoinna Turun päivänä klo 12-17. Kahvihetken yhteydessä on hyvä mahdollisuus tutustua Tuomiokirkkomuseoon, johon on vapaa pääsy klo 13.30-18. Turun päivän appro-tapahtumaan osallistuville sadalle ensimmäiselle opiskelijalle seurakuntien oppilaitospastorit ja Tuomiokirkkoseurakunta tarjoavat klo 12 alkaen Domcaféssa Turun päivän kunniaksi kirkkokahvit ja pullat. Oppilaitospastorit Tiina Hallikainen ja Mia Pusa ovat myös paikalla keskustelua varten.

Porkkanamarkkinat lauantaina 14.9. Tuomiokirkontorilla klo 11-14
Keskustelutilaisuus Pintaa syvemmälle Tuomiokirkossa lauantaina 14.9. klo 19
Merisunnuntain Sea Sunday-messu sunnuntaina 15.9. Mikaelinkirkossa klo 10 ja
Meren juhla Mikaelin seurakuntakodilla klo 11.30