Tule elokuviin 7.9.

Turun ja Kaarinan seurakunnat ovat ensimmäistä kertaa mukana Turun Elokuvapäivässä lauantaina 7. syyskuuta. Seurakunnilla on kolme elokuvanäytöstä, animaatio lapsille Nuorten talolla ja Tuntematon mestari ja Hölmö nuori sydän Aureliassa.
Kuvassa Tuntematon mestari -elokuvan juliste.

Luvassa on animaatioelokuva Joosefista, Klaus Härön ohjaus Tuntematon mestari ja Selma Vilhusen ohjaama Hölmö nuori sydän. Joosef-elokuvan ikäraja on seitsemän vuotta ja Hölmö nuori sydän -elokuvan ikäraja on 12 vuotta. Tuntematon mestari on sallittu kaiken ikäisille.

Koko perheen animaatio Joosefista

Lauantaina 7.9. klo 16.00 esitetään koko perheen näyttävä animaatioelokuva Joosef, Unten kuningas (K-7) Nuortentalolla, Eerikinkatu 1. Näytöksen tarjoaa Tuomiokirkkoseurakunta. Egyptin prinssi -elokuvan tekijöiden Dreamworksin musiikkiseikkailu Joosef – Unten kuningas kertoo klassisen tarinan pojasta, jolla on erikoinen lahja nähdä tulevaisuuteen unissaan. Elokuva kertoo Raamatun Ensimmäisen Mooseksen kirjan Joosefista, josta tuli lopulta Egyptin faaraon käskynvaltias. Elokuvan kesto on 1 tunti ja 11 minuuttia.

Tuntematon mestari

Viime syksynä ensi-iltansa saaneen Klaus Härön Tuntematon mestari -elokuvan pääsee katsomaan 7.9. klo 16.00 Aureliassa, Aurakatu 18.

Ikääntyvä taidekauppias Olavi Launio suunnittelee eläkkeelle jäämistä. Hänen Helsingin Bulevardilla sijaitseva taidekauppansa on nähnyt parhaat päivänsä. Suuremmat, nuoremmat ja viriilimmät taidekauppiaat ja huutokaupat ovat ajaneet ohi.

Olavi on alistumassa kohtaloonsa, vaikka liikkeestä luopuminen pelottaakin. Sattumalta Olavi näkee taidehuutokaupassa taulun, jota epäilee paljon lähtöhintaansa arvokkaammaksi. Taidediilerin vaistot heräävät ja Olavi päättää lähteä viimeiselle keikalle ansaitakseen kunnon eläkerahat ja kollegoidensa arvostuksen. Saavuttaakseen taulun ja unelmansa Olavi joutuu kohtamaan menneisyytensä kipukohdat ja myös pettämään läheisensä vielä kerran.

Elokuvan käsikirjoitus on Anna Heinämaan ja sen pääosia näyttelevät Heikki Nousiainen, Pirjo Lonka ja Amos Brotherus. Elokuvan kesto on 1 tunti ja 35 minuuttia.

Hölmö nuori sydän

Rakastuneen nuoren miehen Lennin elämä itähelsinkiläisessä lähiössä saa täyskäännöksen, kun uusi tyttöystävä Kiira tulee raskaaksi. Isätön Lenni ei tiedä miten olla oikea mies, kunnes naapurin Janne tarjoaa selviytymiskeinoja ja oikotietä todelliseen miehuuteen.
Kiiran ja Lennin epätavallinen ensirakkaustarina on täynnä vastoinkäymisiä, mutta horisontissa kajastaa herkkä toivo huomisesta.

Elokuvan pääosissa nähdään Jere Ristseppä, Rosa Honkonen, Pihla Viitala, Katja Küttner, Ville Haapasalo ja Abshir Sheikh Nur. Elokuva kestää yhden tunnin ja 22 minuuttia.

Selma Vilhusen ohjaama Hölmö nuori sydän (K-12) esitetään 7.9. Aureliassa, Aurakatu 18, klo 18.00.

Kirkon mediasäätiö tukee tekijöitä

Kirkon mediasäätiö tarjoaa tukea ohjelmien ja elokuvien tekijöille. Kirkon mediasäätiö on tukenut Tuntemattoman mestarin ja Hölmä nuori sydän -elokuvan valmistumista. Kirkon mediasäätiö on 24 evankelis-luterilaisen seurakunnan ja seurakuntayhtymän sekä kirkkohallituksen vuonna 2005 perustama säätiö. Myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä tukee Kirkon mediasäätiön toimintaa vuosittain.

Säätiön tarkoituksena on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arvoperustalta lähtien tukea ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa.

Erityistä huomiota tukea myönnettäessä kiinnitetään siihen, miten ohjelmat herättävät katsojissa tietoisuuden elämän näkymättömästä todellisuudesta, miten niissä käsitellään kristillistä vastuuta nyky-yhteiskunnassa, miten niissä otetaan huomioon lähimmäisen rakkaus, kristillinen toivo ja ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kunnioitus. Kirkon arvojen mukaisesti huomiota saavat erilaiset vähemmistöt, syrjityssä asemassa ja painostuksen kohteena olevat ihmiset, oikeudenmukaisuuteen, yhteisvastuullisuuteen, rauhaan ja sovintoon pyrkiminen sekä luonnon ja ympäristön varjeleminen. Vuosien mittaan on tuettu erityisesti lasten ja nuorten elokuvia ja tv-tuotantoja. Tähän mennessä yli 500 hanketta on saanut tukea ennakkovalmisteluun, käsikirjoitukseen tai tuotantoon.

Kaikki lauantain 7.9. Elokuvapäivän näytökset ovat maksuttomia. Tervetuloa elokuviin!

Seurakuntayhtymän viestintä 28.8.2019 / PH

Wed Aug 28 15:51:00 EEST 2019