Muskareita katedraalin tunnelmassa

Lapset pääsevät musisoimaan ja iloitsemaan Tuomiokirkossa, kun katedraalin Agricolan kappelissa pidetään torstaiaamuisin 22.8. alkaen kirkkomuskareita perheen pienimmille.
Äiti ja vauva istumassa lattialla, vauva soittaa triangelia.

Ikärajaa muskareille ei ole, mutta lapsilla tulee olla omat aikuiset mukana. Muskarit ovat maksuttomia eikä niihin tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Muskareissa lauletaan, kuunnellaan, lorutellaan, liikutaan, soitetaan rytmisoittimilla ja myös hiljennytään. Laulut ovat perinteisiä tai uudempia lastenlauluja, pääosassa ovat hengelliset laulut.

- Tavoitteenamme on, että muskarimme sytyttäisi lapsessa ja perheessä musiikin ilon, joka parhaimmillaan johtaa elinikäiseen musiikin harrastamiseen, sanoo Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän lastenohjaaja ja Turun tuomiokirkkoseurakunnan vs. perhetyön sihteeri Merja Forsman.

Ensimmäinen muskariryhmä alkaa kello 9.30 ja kestää puoli tuntia. Toinen kokoonpano aloittaa kello 10.15 ja päättyy kello 10.45. Kolmas ryhmä, joka kestää kello 11-11.30, on suunnattu ensisijaisesti alle 1-vuotiaille, mutta vanhempiakaan lapsia vanhempineen ei käännytetä pois.

Tuomiokirkko on muskaripaikkana ainutlaatuinen. Kirkko tilana tuo omanlaistaan juhlavuutta muskariin, mutta pyrkimys on siihen, että kirkko tuntuisi kotoisalle, turvalliselle ja tutulle lapsillekin. Muskarissa on lupa kokea kaikenlaisia tunteita, mutta tavoitteena on, että kaikilla on hyvä mieli kotiin lähtiessä.

- Tuomiokirkko on joillekin lapsille ehkä pelottavankin iso paikka ja se tuo omat haasteensa, mutta pyrimme muskarin avulla muuttamaan lapsen tunnetta tilasta positiivisemmaksi. Samalla voi tutustua kansallispyhäkköömme paremmin.

Avoimet kirkkomuskarit Tuomiokirkon Agricolan kappelissa torstaisin 22.8.2019 alkaen (ei 26.9. eikä 17.10.) 5.12. asti

Muskari 1 klo 9.30-10 (kirkkomuskari), Muskari 2 klo 10.15-10.45 (kirkkomuskari) ja Muskari 3 klo 11-11.30 (vauvojen kirkkomuskari)

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.8.2019 / JK)

Mon Aug 19 13:29:00 EEST 2019