Gregoriaanista laulua kirkon täydeltä Maariassa

Maarian kirkossa kuullaan runsaasti gregoriaanista kirkkolaulua, kun Sibelius-Akatemian ja Avoimen yliopiston gregoriaanisen laulun mestarikurssin opiskelijat esiintyvät useissa tapahtumissa 7.-11.8.2019
Uskelan gradualen myöhäiskeskiajan lauluja sunnuntain messuun. Kuva: Jorma Hannikainen

Maarian kirkossa pääsee nauttimaan gregoriaanisen kirkkolaulun sävelistä elokuun alkupuolella useampanakin päivänä, kun ensin keskiviikkona 7.8. klo 18 luvassa on luentokonsertti ja yhteislaulutapahtuma aiheesta ”Mitä on gregorianiikka?”, lauantaina 10.8. klo 19 on gregoriaanisen mestarikurssin konsertti ja sen perään klo 21 Pyhän Laurentiuksen vesper. Sunnuntain 11.8. klo 10 messussa kuullaan myös gregoriaanista kuoroa.

Tapahtumat liittyvät Sibelius-Akatemian ja Avoimen yliopiston gregoriaanisen laulun kurssiin, jonka oppilaat harjoittelevat kirkkolaulua Maarian kirkossa 7.-11.8. Keskiviikon luentokonsertissa mukana ovat Schola Gregoriana Aboensis ja kurssin opettajat Jorma Hannikainen ja Hilkka-Liisa Vuori. Lauantain konsertissa klo 19 ohjaajana toimii Jaan-Eik Tulve.

Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Gregoriaanisen laulun kurssin yleisötilaisuuksia Maarian kirkossa (Maunu Tavastin katu 2):

Ke 7.8. klo 18, Luentokonsertti ja yhteislaulutapahtuma: ”Mitä on gregorianiikka?”

La 10.8. klo 19, Keskiaikaisia kirkkolauluja – gregoriaanisen laulun mestarikurssin konsertti

La 10.8. klo 21, Pyhän Laurentiuksen muistopäivän vesper

Su 11.8. klo 10, Messu