Kesäisiä konsertteja katedraalissa sekä Paattisten ja Piikkiön kirkoissa

Iltamusiikki- ja kesämusiikkisarjat Turun tuomiokirkossa sekä kesäillan musiikkihetket Paattisten ja Piikkiön kirkoissa jatkuvat läpi kesän.
Paattisten kirkon urut

Urkumusiikista koostuva iltamusiikkisarja soi kansallispyhäkössä joka tiistai-ilta kello 20 aina 27.8. saakka. 23.7. Tuomiokirkon urkupallille istahtaa suomalais-amerikkalainen pianisti-urkuri Kalle Toivio, joka voitti vuonna 2018 yhden vaativimmasta ja arvostetuimmasta urkuimprovisaatiokilpailuista maailmassa. Konsertissaan Toivio soittaa Julius Reubken suuren psalmisinfonian ja antaa näytteen improvisointitaidoistaan. 13.8. konsertoi saksalainen Beate Rux-Voss, joka soittaa George Gershwinin jazz-vaikutteisen teoksen Rhapsody in blue.

– Urkukonsertti Tuomiokirkon ainutlaatuisessa katedraaliakustiikassa on kuulijalle elämys, jota ei voi kokea muualla, urkuri Markku Hietaharju Tuomiokirkkoseurakunnasta hehkuttaa.

Iltamusiikkiin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 euroa.

Keskiviikkoisin kello 14 Tuomiokirkossa raikaa kesämusiikki. 10.7. kirkossa laulaa sopraano Kaisa Makkonen, jolta aivoinfarkti vei aluksi puhekyvyn mutta jonka lauluääni soi yhä kauniisti. 17.7. konsertin antaa Atte Karhinen marimballaan. Soitin kuuluu puukielilyömäsoitinten perheeseen ja sitä soitetaan pehmeillä, narusta punotuilla malleteilla. Kesämusiikkisarjan päättää 28.8. Ruislinnun laulu korvissani ‑yhteislaulutilaisuus.

– Kesämusiikkikonsertteja kuunnellessa mieli kevenee, musiikki on kohottavaa ja monipuolista, kuvailee kanttori Anu Åberg.

Noin 20 minuuttia kestävän musiikkituokion jälkeen on mahdollisuus osallistua Tuomiokirkon opastuskierrokselle, joka kestää tunnin. Sekä kesämusiikki että opastus ovat ilmaisia.

Paattisten perinteisessä musiikkisarjassa kuullaan tiistai-iltaisin kello 19 musiikkia aina 30.7. saakka. 23.7. kirkossa esiintyy Helmiharmonikat-yhtye solistinaan Juha Simola ja viimeisellä kerralla päästään kuuntelemaan Viron johtaviin urkureihin kuuluvan Kristel Aerin musiikkia. Tapulikahvio on avoinna aina puoli tuntia ennen ja jälkeen konsertin.

Piikkiön kirkon konserttisarjassa torstai-iltaisin kello 18 esiintyvät muun muassa 18.7. Juha Viljanen pianossa ja viulussa sekä Väinö Viljanen laulussa ja pianossa. Päätöskonsertissa 1.8. esiintyy piikkiöläisille gospelmessuista tuttu Ilonen House Band letkeällä meiningillään.

Sekä Paattisten että Piikkiön kirkon konsertteihin on vapaa pääsy.

• Iltamusiikkisarja tiistaisin klo 20 Turun tuomiokirkossa 27.8. saakka, lisätiedot www.turkuorgan.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
  • Kesämusiikkisarja keskiviikkoisin klo 14 Turun tuomiokirkossa 28.8. saakka
  • Kesäillan musiikkihetket tiistaisin klo 19 Paattisten kirkossa 30.7. saakka
  • Kesäillan musiikkia torstaisin klo 18 Piikkiön kirkossa 1.8. saakka