Pallivahan seurakuntakeskuksesta saatiin lisäselvityksiä

Jos Pallivahan seurakuntakeskus päätetään korjata, peruskorjausaste nousisi niin korkeaksi, että rakennus olisi lähinnä rekonstruktio vanhasta. Tämä ilmenee saaduista selvityksistä.
Kuva Pallivahan seurakuntakeskuksesta ulkopuolelta.

Pallivahan seurakuntakeskus kärsii kosteusvaurioista. Kuva Timo Jakonen

Yhteinen kirkkoneuvosto sai keskiviikon 19.6. kokouksessa tiedokseen seurakuntayhtymän kiinteistötoimiston tilaamat Pallivahan seurakuntakeskuksen lisäselvitykset. Turun kaupunki oli pyytänyt selvityksiä keskuksen purkamisen perusteluiksi. Maarian seurakuntaan kuuluva keskus on ollut kolme vuotta suljettuna vakavien kosteusongelmien vuoksi.

Korjausaste ja arkkitehtoniset arvot

NL-Laskenta Oy:ltä tilattiin laskelma, jonka mukaan Pallivahan peruskorjausaste olisi 91 prosenttia. Tällöin alkuperäisestä rakennuksesta olisi korjauksen jälkeen hyvin vähän jäljellä.

LPR-Arkkitehdeiltä tilattiin selvitys rakennuksen arkkitehtonisista arvoista suhteessa peruskorjaukseen.

Tässä selvityksessä todetaan, että "rakennuksen peruskorjaus voi olla mahdollista, mutta sisäilmaongelmien poistaminen vaatii laajoja rakenteiden uusimisia.... erityisenä pelkona on, että sisäilmaongelmia ei saada poistettua tai että ne uusiutuvat" ja "Suojelun kannalta rakennuksen laajamittainen uusiminen herättää kysymyksen rakennussuojelun mielekkyydestä, milloin suojelu muuttuu rekonstruktioksi. Ulkoasussa alkuperäisiä rakennusosia ei olisi enää nähtävissä, sisätiloissa paikallavalupinnat ja osa tiilimuurauksista säilyisivät autenttisina." "Myös arkkitehtuuri massoitteluineen ja tilajäsentelyineen jää vielä nähtäväksi", sanotaan selvityksessä.

Ylimääräinen kirkkovaltuusto syyskuussa

Runosmäen monitoimitaloon liittyen kokouksessa todettiin, että Turun kaupunginjohtajaa on lähestytty kirjeitse ja pyydetty lisäaikaa hankkeesta päättämiseen.

Syksyllä pidetään ylimääräinen yhteisen kirkkovaltuuston kokous, jossa hankesuunnitelmaa ja seurakuntayhtymän osallistumista Runosmäen monitoimitalon hankkeeseen pohditaan. Tämä kokous on tarkoitus pitää 26. syyskuuta.

Koleraan menehtyneiden jäänteet Turun hautausmaahan

Kirkkoneuvoston esityslistalla oli myös pykälä Turun Kakolanmäen alueelta, Tallimäen kentältä, löydettyjen vainajien hautaamisesta Turun hautausmaalle.

Tallimäen kolerahautausmaan arkeologisissa kaivauksissa löydettiin 360 vainajan jäännökset. Vainajat on tarkoitus siirtää uudelleen haudattavaksi Turun hautausmaalle. Valmiiksi katsotun haudan koko on 3 x 2,4 m. Hautausajankohdasta tiedotetaan myöhemmin.

Kolera oli vakava kulkutauti, johon Turussa menehtyi vuosina 1831-32 reilussa puolessa vuodessa 570 henkilöä. Turussa oli tuolloin 11 000 asukasta.

(Seurakuntayhtymän viestintä 19.6.2019 / PH)

2019-06-19 19:51:00.0