Tuomiokirkon syntymäpäivä

Turun tuomiokirkko täyttää 719 vuotta
Tuomiokirkon syntymäpäivä

Turun kaupungin ylpeys, Turun tuomiokirkko, vihittiin käyttöön 17.6.1300. Tänä vuonna turkulaiset pääsevät siis juhlimaan kansallispyhäkön 719-vuotissyntymäpäivää. Maanantaina 17.6.2019 Turun tuomiokirkolla onkin syntymäpäiväohjelmaa puoliltapäivin. Kirkko soittaa ensin itse itselleen syntymäpäiväkelloja, ja kello 12 lyöntien jälkeen Tuomiokirkon historian 52. tuomiorovasti Heimo Rinne lukee kirkon ulkoportailta Tuomiokirkon ”syntymäpäiväjulistuksen”, joka joulurauhan julistuksen tapaan luetaan suomeksi ja ruotsiksi. Tämän jälkeen tarjotaan kakkukahvit 200:lle ensimmäiselle kävijälle. Tuomiokirkon, eli tuttavallisemmin Domin, syntymäpäiväkakut on suunnitellut MBakery, ja niissä on otettu huomioon Tuomiokirkon pitkä historia.

Omat toivotuksensa syntymäpäiväsankarille voi kirjoittaa Tuomiokirkon syntymäpäiväkorttiin, jonka kannen, ”Tuomiokirkko kukkasateessa”, on tänä vuonna suunnitellut Tuomiokirkkoseurakunnan nuortentalon lasten päiväkerho. Tuomiokirkkomuseoon on maanantaina vapaa pääsy klo 9-17 ja Domcafé on auki kello 11-18. Kello 17 on Tuomiokirkossa lisäksi tutkija Tanja Ratilaisen luento ”Koroisten rakennukset ja rakenteet luonnontieteellisten ajoitustulosten valossa”, jossa luodaan katsaus Tuomiokirkon edeltäjän eli Koroisten piispanlinnan historiaan. Kello 18 on maanantai-illan hiljainen messu Tarkk’ampujan kappelissa.

Tiistaina 18.6. eli kesä-Heikkinä jatketaan juhlallisuuksia piispa Henrikin muistoksi, kun hänen luidensa hautaamisesta Tuomiokirkkoon tulee 719 vuotta. Kello 14 vietetään Koroisten ristillä omatoimista piknikiä, josta liitytään n. kello 15 Pyhän Henrikin pyhiinvaeltajien kulkueeseen kohti Tuomiokirkkoa. Kirkkoon saavuttaessa vietetään pyhiinvaelluksen päätösmessua. Myös tiistaina Domcafé on auki klo 11-18. Tiistain 18.6. Iltamusiikissa klo 20 esiintyy ruotsalainen Andrew Canning.

Turun tuomiokirkon vihkimysjuhla oli keskiajalla yksi kirkon suurimmista vuosittaisista juhlista, mutta on aikojen saatossa jäänyt unohduksiin. Turun tuomiokirkkoseurakunta haluaa nyt antaa turkulaisille jälleen mahdollisuuden juhlia omaa rakasta katedraaliaan.

Tuomiokirkon syntymäpäivät avaavat myös Turun kaupungin Keskiaikaviikot, jotka jatkuvat Turun linnan Turnajaisiin saakka. Keskiaikaviikkoihin kuuluu myös Keskiajan Turku -tapahtuma kesäkuun lopussa.

Turun tuomiokirkon syntymäpäivä 17.6., kakkukahvit klo 12, luento klo 17, ehtoollinen klo 18, museoon vapaa pääsy 9-17. Kesä-Heikki 18.6., piknik Koroisilla klo 14, pyhiinvaellus n. klo 15 ja messu n. klo 16, Iltamusiikki klo 20. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy, Iltamusiikin käsiohjelma maksaa 10€.

Mon Jun 10 09:42:00 EEST 2019