Rikotun linnan raunioilla etsitään vastuuta maailmasta

Kuusiston katolisen piispanlinnan puretuilla raunioilla Kaarinassa vietetään luomakunnan sunnuntain jumalanpalvelusta sunnuntaina 9. kesäkuuta kello 12 alkaen.
Väkeä jumalanpalveluksessa Kuusiston piispanlinnan raunioilla vuonna 2006.

- Olemme kaikki keskellä rikki menevää maailmaa ja kesäistä luontoa, pastori Kalle Toivo kuvailee tulevaa saarnaansa. - Kirkonpenkkien yli lentelevät lokit. Myös kettuja ja kauriita on nähty jumalanpalveluksen aikana. Linnanraunioilla paikka ja aika ovat omiaan itse kunkin paikan ja roolin pohtimiseen historian ja luonnon käänteissä.

Luomakunnan sunnuntain ja helluntain jumalanpalveluksessa musiikista vastaavat Kuusiston Puhaltajat. Kaarina-seura tarjoaa kirkkokahvit. Paikalle pääsee luontoa säästäen kirkkobusseilla Ravattulan Citymarketilta, Kuovinkadulta Piispanristiltä ja keskustasta.

Kuusiston piispanlinnan rakenteminen aloitettiin 1200-luvun lopulla ja se toimi piispojen hallinto- ja turvapaikkana uskonpuhdistukseen saakka. Linna purettiin vuonna 1528.

Bussit luomakunnan sunnuntain jumalanpalvelukseen Kuusiston piispanlinnan raunioille kulkevat seuraavasti:

Bussi 1: Lähtö klo 10.45 Ravattulan Citymarket - Kaarinantie - Menninkäisenkatu - Vanha Littoistentie - Monitoimitalo - Littoistentie - Verkakaari - Kaarinantie – Littoisten yritystalon pysäkki klo 11.00 - Krossinkatu - Nummenniityntie - Jumpurintie - Kaarinantie - Voivalantie - Oskarinaukio - Kaarinan kirkko klo 11.15 - Hovirinnantie - Kartanontie - Paraistentie - Kuusiston kirkko – Kuusiston linnanrauniot. Paluu noin kello 13.30 alkaen samaa reittiä.

Bussi 2: Lähtö klo 10.45 Kuovinkadun päiväkoti – Poikluomantie – Poikluoman seurakuntatalo – Pyhän Katariinan tie – Vaakunatie – Kartanontie – Hovirinnantie – Kaarinan kirkko klo 11.00 – Oskarinaukio – Paraistentie – Kuusiston kirkko - Kuusiston linnanrauniot. Paluu noin kello 13.30 alkaen samaa reittiä.

(Kaarinan seurakunta, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 4.6.2019 / MA, MV)

Tue Jun 04 13:34:00 EEST 2019