Suvivirsikirkko kaipaa penkinrakentajia

Viikon päästä helatorstaina vietettävä Suvivirsikirkko on yksi seurakuntien kevään suurista rutistuksista. Aikaisempina vuosina messu on kerännyt Tuomiokirkontorille noin 2500 kirkkovierasta.
Suuri määrä ihmisiä Suvivirsikirkossa Tuomiokirkontorilla

Suurin yksittäinen ponnistus itse tapahtumapäivänä on penkkien rakentaminen ja purkaminen 1500 henkilölle.

– Talkoolaisia on kyllä jo, mutta mitä enemmän meitä on, sitä helpommin saamme penkit kasaan ja purettua, toteaa Åbo svenska församlingin kirkkoherra Mia Bäck.

Penkkien kasaaminen alkaa helatorstaiaamuna klo 8 ja ne puretaan heti messun loputtua ja siirretään Tuomiokirkontorin reunaan. Mukaan voi ilmoittautua suoraan Mia Bäckille.

– Rakentamaan voi toki tulla ihan suoraan helatorstainakin, vaikkapa aamulenkin lomassa, Bäck hymyilee.

Eri tehtävissä toimivien vapaaehtoisten lisäksi messua toteuttamassa on mm. pappeja ja vahtimestareita kaikista Turun ja Kaarinan kymmenestä seurakunnasta. Turkuun saapuu eri puolilta Varsinais-Suomea myös noin 170 kuorolaista, jotka laulavat sekä messussa että sen jälkeisillä piknik-kirkkokahveilla.

Läpikulkuliikenne ohjataan puistoihin

Suvivirsikirkon rakentamisen vuoksi Tuomiokirkontori on helatorstaina suljettu läpikulkuliikenteeltä noin kello 8-16. Kulku kirkon ohi tapahtuu Tuomiokirkonpuiston ja Brahenpuiston kävelyteitä pitkin. Tuomiokirkontorin Föli-fillareille on normaali pääsy koko torstain ajan.

Suvivirsikirkko to 30.5. klo 12 Tuomiokirkontorilla. Piispa Kaarlo Kalliala, kirkkoherra Mia Bäck, Laivaston soittokunnan Quinsonitus-vaskikvintetti, Varsinais-Suomen kirkkomusiikkipiirin kuoroja. Piknik-kirkkokahvit messun jälkeen.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 23.5.2019 / AH)

Thu May 23 11:12:00 EEST 2019