Pyhän Olavin merireitti avataan Turussa

Uusi pyhiinvaellusreitti Pyhän Olavin merireitti vihitään käyttöön tulevana viikonloppuna Turussa. Ensivaellukselle Turun Tuomiokirkolta Norjan Trondheimiin lähdetään lauantaina 25. toukokuuta.
Pyhiinvaellusreitin kartta

Uuden reitin kaikille avoimet avajaisjuhlallisuudet alkavat latinankielisellä Pyhän Olavin vesperilläLinkki avautuu uudessa välilehdessä Tuomiokirkossa perjantaina 24.5. klo 18.

Reitin avajaisvaellukselle lähdetään lauantaina 25.5. Piispa Björn Vikström siunaa pyhiinvaeltajat matkaan Tuomiokirkossa klo 10 alkavassa lyhyessä jumalanpalveluksessa. Tilaisuus päättyy arkkipiispa Tapio Luoman lähettämään viestiin, jonka vaeltajat kantavat mukanaan Trondheimin piispalle Herborg Finnsetille.

Merireitti Turusta Ruotsin Grisslehamniin on osa Pyhän Olavin pyhiinvaellusreittiä, joka kulkee Suomen itärajalta Trondhemiin, Nidarosin Tuomiokirkolle. Sinne on haudattu Norjan entinen kuningas ja pyhimykseksi tunnustettu Olavi Haraldinpoika.

Merireitti kulkee Turusta Kaarinan, Paraisten, Nauvon ja Korppoon kautta Kökariin, Sottungaan sekä Ahvenanmaan halki. Ruotsin puolella vaellus jatkuu Grisslehamnista sekä maitse että meritse. Trondheimiin vaeltajien viesti saapuu viimeistään Pyhän Olavin päivänä 29. heinäkuuta 2019. Matka Turusta Trondheimiin on noin 1 200 kilometriä.

Pyhän Olavin merireittiä on syksystä 2016 asti kehitetty EU-varoin Central Baltic -ohjelman kautta. Hanketta koordinoi Åbo Akademin Elinikäisen oppimisen keskus (Centret för livslångt lärande, CLL). Joulukuussa 2018 Pyhän Olavin merireitti sai virallisen pohjoismaisen Olavinreitti-sertifikaatin, ja samalla siitä tuli Suomen ensimmäinen virallinen Euroopan kulttuurireitti.

Lue lisää Pyhän Olavin merireitin verkkosivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 20.5.2019 / RK)

2019-05-20 12:13:00.0