Pyhän Olavin vesper Turun tuomiokirkossa perjantaina

Perjantaina 24.5. klo 18 pidetään Turun tuomiokirkossa latinankielinen Pyhän Olavin vesper. Iltajumalanpalvelus on ekumeeninen. Vesperin voi seurata reaaliaikaisesti netissä, www.virtuaalikirkko.fi. Se myös radioidaan ruotsinkielisessä YLE Vegassa (Turun alueella 101,4 MHz).
Kuvassa Turun tuomiokirkko, Aurajoki ja tulppaaneja keväällä.

Turun tuomiokirkossa pääsee keskiaikaiseen tunnelmaan perjantaina. Kuva PH

Pyhän Olavin latinankielisen, ekumeenisen vesperin liturgina toimii emeritus kirkkoherra Björn Öhman. Puheen pitävät piispa Kaarlo Kalliala, Turun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Ion Durac ja Turun katolisen seurakunnan edustaja Robert Paul. Puheet ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Musiikillisesti vesperistä vastaa kanttori Atte Tenkanen ja lauluryhmä. Vesper toteutetaan keskikäytävältä, keskiaikaisen alttarin kohdalta. Jumalanpalveluksen kesto on 45 minuuttia.

Vesper on osa Pyhän Olavin merireitin avaamista, joka toteutetaan tulevana viikonloppuna. Lauantaina 25.5. klo 10 Tuomiokirkossa on jumalanpalvelus, jossa Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström siunaa lähtijät matkaan pyhiinvaellusreitille.

Reitti kulkee maitse ja meritse Ahvenanmaan kautta ja Ruotsissa vanhaa viikinkireittiä kaikkiaan 1200 kilometriä. Ensimmäiset vaeltajat ovat perillä Trondheimissä Pyhän Olavin päivänä 29.7.2019. Vaeltajat vievät arkkipiispa Tapio Luoman viestin mukanaan Trondheimin piispalle.

Vesperin voi katsoa suorana virtuaalikirkossa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Vesper lähetetään myös YLEn ruotsinkielisellä radiokanavalla YLE Vegassa suorana, Turussa 101,4 MHz. Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Ohjelma pe 24.5. klo 18 Turun tuomiokirkossa

Kulkuehymni, Adest dies letitie, kuoro
Aloitusversikkeli, Deus in adiutorium, liturgi ja kuoro
Viisi antifonia ja psalmia, kuoro:
1. Sancte martyr Domini
2. Sancte martyr Olave
3. Sancte martyr Olave, te
4. Sancte Olave martyr Domini
5. O beate pater Olave

Evankeliumi, liturgi resitoiden
Saarna, piispa Kaarlo Kalliala
Reliqui domum meam, liturgi ja kuoro