Henrikin seurakuntaneuvosto valitsee uuden kirkkoherran

Turun Henrikinseurakuntaan valitaan uusi kirkkoherra ensi keskiviikkona 22. toukokuuta ns. välillisellä vaalilla. Kirkkoherran valitsee Henrikinseurakunnan seurakuntaneuvosto viidestä kirkkoherraehdokkaasta.
Henrikin kirkkoherran vaalin paneeli Henrikinkirkossa.

Kirkkoherrankandidaatit kohtasivat vaalipaneelissa 5.5. Ehdokkaat vasemmalta oikealle: Jari Laaksonen, Riku Laukkanen, Marith Leppäkari-Lindberg, Lasse Mustonen ja Pauliina Uhinki-Suominen. Kuva Timo Jakonen.

Kirkkoherran on vuodesta 2014 lähtien voinut valita sekä välittömällä vaalilla, jossa seurakunnan äänioikeutetut jäsenet valitsevat kirkkoherran, että välillisellä vaalilla, jolloin seurakuntayhtymässä seurakuntaneuvosto valitsee kirkkoherran. Päätöksen välillisestä vaalista tekee tuomiokapituli seurakuntaneuvoston pyynnöstä.

Välillistä vaalia varten tuomiokapituli on todennut ehdokkaiden kelpoisuuden ja arvioinut heidän taitonsa ja kykynsä virkaan. Vaalin Henrikinseurakunnassa toimittaa Kaarinan kirkkoherra, lääninrovasti Ville Niittynen.

Kirkkoherraehdokkaat ovat

•          Jari Laaksonen, Maarian seurakunnan kappalainen
  •          Riku Laukkanen, Loimaan seurakunnan kirkkoherra
  •          Marith Leppäkari-Lindberg, Maskun seurakunnan kappalainen
  •          Lasse Mustonen, Turun Martinseurakunnan kappalainen
  •          Pauliina Uhinki-Suominen, Liedon seurakunnan kappalainen

Henrikinseurakunta on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kuudenneksi suurin seurakunta ja sen alueeseen kuuluvat Luolavuori, Ilpoinen, Ispoinen, Koivula-Harittu, Katariinanlaakso, Petrelius, Vasaramäki ja Lauste. Seurakuntaan kuului vuoden lopussa 14.809 jäsentä.

Edellinen Henrikin kirkkoherra Heikki Mäntylä jäi eläkkeelle vuoden 2018 lopussa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.5.2019 / MV)

2019-05-16 08:09:00.0