Metsäkirkot herkistävät luonnon äärellä

Metsäkirkot Runosmäessä ja Ruissalossa kutsuvat sunnuntaina 19.5. kokemaan luonnon kauneutta ja yhdessäolon autuutta keskelle luomakunnan keväistä vehreyttä.
Metsäkirkko Ruissalossa.

Runosmäen Mustalammella, Piiparinpolun kävelytien varressa hartauteen hiljennytään kello 14. Paikka on valittu niin, että sinne pääsevät nekin, joille liikkuminen poluilla ja kallioilla on vaikeaa.

Luonnon keskellä hiljentyminen sanan äärellä on jotain ainutlaatuista. Vain avoin taivas on kirkon kattona.

- Luonnon keskellä rukous puhuttelee ihan eri tavalla kuin kirkossa. Tuulenvireet, linnut ja myös ohikulkijat, koiranulkoiluttajat ja muu elämä on läsnä, sanoo Maarian seurakunnan pastori Saara Palmunen.

Metsäkirkossa mennään luonnon ehdoilla ja nautitaan siitä.

- Metsäkirkon hienous on siinä, että se toteutetaan luonnossa ja sitä kunnioittaen. Silloin hyväksytään myös se, että voi paistaa kuumasti, tuulla tai sataa.

Runosmäessä metsäkirkon toimittavat pastori Saara Palmunen ja kanttori Virpi Vähäpassi. Hartauden jälkeen tarjolla on kirkkokahvit.

Ruissalossa, Honkapirtiltä 300 metriä metsään päin, suvihartautta vietetään kello 18 alkaen. Hartauden kesto on noin 30 minuuttia ja sen jälkeen on mahdollista nauttia retkikahvit diakoniatyön hyväksi.

- Metsäkirkko tarjoaa ainutlaatuisen tavan kohdata luominen ja lunastus. Ympäristö on vain osittain ihmisen luovaama ja kauneudessaan puhuttelee ja rauhoittaa mieltä. Luonnon ”urut” soivat omalla äänellään, kuvailee Mikaelinseurakunnan kappalainen Ismo Seivästö.

Ruissalossa metsäkirkkoja järjestetään kesällä joka toisena sunnuntaina ajalla 19.5.-8.9.

Runosmäen metsäkirkko sunnuntaina 19.5. kello 14 Mustalammella, Piiparinpolun kävelytien varrella. Ruissalon metsäkirkko Ruissalossa sunnuntaina 19.5. kello 18. Viitoitus Honkapirtin parkkipaikalta, tarkempi osoite on Albert Ravilan raitti.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 15.5.2019 / JK)

2019-05-15 13:07:00.0