Suvivirsi kutsuu Tuomiokirkontorille

Suvivirsi on aloittanut suomalaisten kesän jo useamman sukupolven ajan. Tänä vuonna sitä pääsee taas laulamaan Tuomiokirkontorille seurakuntien yhteiseen Suvivirsikirkkoon helatorstaina 30.5. klo 12. Kesän aloitusta kansallispyhäkön upeissa maisemissa ei kannata jättää väliin!

Kaksi piiroshahmoa, tyttö ja poika, laulamassa

Messu on kaksikielinen ja se tulkataan lisäksi viitomakielelle. Suvivirsi lauletaan messussa perinteiseen tapaan paitsi suomeksi ja ruotsiksi myös Turun murteella. Turunnetun version virrestä on tehnyt Markku Heikkilä.

Suvivirsikirkossa saarnaa ja on liturgina Turun piispa Kaarlo Kalliala. Mukana on myös Åbo Svenska församlingin kirkkoherra Mia Bäck. Musiikista vastaavat Varsinais-Suomen kirkkomusiikkipiirin kuorot ja Laivaston soittokunnan Quinsonitus-vaskikvintetti. Kuoroja tulee paikanpäälle muun muassa Raisiosta, Vahdolta, Salosta ja Laitilasta. Laulajia on yhteensä noin 170. Kanttorina on Jukka Pietilä.

Messun jälkeen kirkkokansa on tervetullut piknik-kirkkokahveille Tuomiokirkkon vieressä oleviin puistoihin. Mukaan kannattaa ottaa oma eväskori herkkuineen. Seurakunnat tarjoavat piknik-väelle kahvia ja mehua. Kirkkomusiikkipiirin kuorot viettävät samalla omia kevätlaulajaisiaan ja ilahduttavat piknik-väkeä musiikkilla.

Kirkkoon kävellen tai bussilla

Suvivirsikirkkoon voi saapua paitsi omalla kyydillään myös porukan mukana. Maarian kirkolta lähtee klo 11 yhteinen pieni pyhiinvaellus kohti Tuomiokirkontoria. Kävelyreitti kulkee Koroisten ristin kautta joen länsirantaa pitkin Tuomiokirkolle. Reitti on helppokulkuinen ja matkaa kertyy noin 2 kilometriä. Jalkaan kannattaa laittaa mukavat kävelykengät ja mukaan ottaa vesipullo. Pyhiinvaellukselle ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Piikkiöstä ja Kaarinasta pääsee messuun yhteisellä ilmaisella kirkkobussilla. Bussi lähtee Piikkiön seurakuntatalolta klo 11.20. Se kulkee Kaarinan keskustaan reittiä Hadvalantie, Rungontie, valtatie 110, Saaristotie, Voivalantie. Oskarinaukion pysäkkillä bussi on noin 11.30. Tästä bussi jatkaa Tuomiokirkolle reittä Pyhän Katariinantie, Hovirinnantie, valtatie 110. Takaisin päin bussi lähtee noin kello 13.40 Akatemiatalon edestä ja se kulkee samaa reittiä kuin tullessa.

Helatorstain messu on järjestyksessä viides Suvivirsikirkko. Ensimmäinen pidettiin Turun kulttuuripääkaupunkivuotena vuonna 2011, ja sitä on siitä lähtien vietetty Tuomiokirkontorilla joka toinen vuosi.

LISÄTIEDOT:
Mika Mäntyranta
, kappalainen, 040 3417 109
Mia Bäck, kyrkoherde, 040 3417 466

Suvivirsi Turun murteella Youtubessa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 15.5.2019 / AH)

Wed May 15 12:52:00 EEST 2019