Kansallispyhäkön remontoidut urut soivat jälleen pääsiäisyönä

Turun tuomiokirkon pääurkujen sähköremontti on valmistumassa ja remontoidut urut soivat jälleen pääsiäisyönä. Remontti on sujunut hyvin ja aikataulussa, kertoo Tuomiokirkon urkuri Markku Hietaharju.
Tuomiokirkon pääurut.

Vastaremontoituja urkuja voi kuulla pääsiäisyön messussa lauantai-iltana klo 23.

Pääurkujen uusi sähköjärjestelmä on Otto Heussin Spieltraktur 2 ja järjestelmän on asentanut Urkurakentamo Veikko Virtanen, jonka työtä vuonna1980 valmistuneet urut ovat. Urkuihin tehtiin täydellinen sähköremontti, sillä sen järjestelmä oli edelleen urkujen valmistumisajalta.

Urut on nyt päivitetty nykyaikaan ja niiden käyttöystävällisyys helpottunut huomattavasti.

Pääurut vaimenivat remonttiin 21. tammikuuta.

Turun tuomiokirkon pääurut ovat Suomen toiseksi suurimmat urut. Niissä on 6057 urkupilliä, soittimen korkeus on neljätoista metriä ja paino viisitoista tonnia. Urkujen julkisivun on suunnitellut arkkitehti Ola Laiho.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.4.2019 / MV)

2019-04-18 09:12:00.0