Kirkoissa muistetaan ehtoollisen asettamista, kuolinhetkeä ja ylösnousemusta

Pääsiäisen tapahtumia muistetaan jälleen kirkoissa Turussa ja Kaarinassa hiljaisen viikon viimeisinä iltoina.
Pyhän Katariinan kirkon krusifksi

Kiirastorstaina ateria yhdessä opetuslasten kanssa, pitkäperjantaina kuolema ristillä ja pääsiäisyönä riemullinen ylösnousemus. Pääsiäisen dramaattinen kaari käydään uudestaan läpi kolmena iltana.

Kiirastorstain iltakirkoissa kerrataan ehtoollisen asettamista. Pitkäperjantain iltapäivän kirkkotilaisuudet ajoittuvat Jeesuksen kuolinhetkeen. Lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä alkaa suuri juhla. Kristus nousi kuolleista, lauletaan kirkoissa pääsiäisyön messuissa.

Turun ja Kaarinan kirkoissa ja kappeleissa järjestetään kaikkiaan kahdeksantoista kiirastorstain messua eli ehtoollisjumalanpalvelusta. Messut alkavat useimmiten klo 18 tai 19. Tuomiokirkossa kiirastorstain messu alkaa vasta klo 19.30 ja Hirvensalossa klo 20. Messun päätteeksi alttari riisutaan.

Kirkkojen sanajumalanpalvelusten lisäksi pitkäperjantain iltapäivänä voi muistaa Kristuksen kuolinhetkeä Henrikinkirkossa, Piikkiön kirkossa ja Pyhän Katariinan kirkossa klo 15.

Lähestyttäessä lankalauantain vaihtumista pääsiäisaamuun alkavat riemulliset pääsiäisyön messut Maarian kirkossa, Mikaelinkirkossa ja Piikkiön kirkossa klo 22 sekä Kuusiston kirkossa, Martinkirkossa ja Tuomiokirkossa klo 23.

Kaikki pääsiäisen tapahtumat Turun ja Kaarinan seurakunnissa löytyvät nettiosoitteesta www.turunseurakunnat.fi/paasiainen.

Tuomiokirkkoseurakunnan työntekijät ovat tehneet tunnelmallisessa Turun tuomiokirkossa pääsiäisvideon, jossa kerrataan pääsiäisen tapahtumia raamatuntekstein. Video löytyy Youtubesta:

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 12.4.2019 / MV - lisäys 17.4.2019)

2019-04-15 13:56:00.0