Pääsiäistekemistä perheille

Pääsiäistä edeltävällä hiljaisella viikolla Turun ja Kaarinan kirkoissa ja seurakuntatalolla on runsaasti tapahtumia, jotka on tarkoitettu erityisesti lapsille ja lapsiperheille. Tarjolla on paitsi näytelmiä ja pääsiäisvaelluksia myös muskareita, perhetapahtumia ja munanmetsästyksiä.

Pääsiäismunia piilossa narsissien alla

Alkuviikko on seurakunnissa draaman aikaa. Maanantaina 15.4. Littoisten seurakuntatalolla, tiistaina 16.4. Poikluoman seurakuntatalolla ja keskiviikkona 17.4. Kaarinan kirkolla pääsee seuraamaan perinteisiä pääsiäisnäytelmiä. Tuomiokirkossa on puolestaan tiistaina ja keskiviikkona pääsiäisvaellus, jossa kuljetaan ympäri kirkkoa pääsiäisen tarinan johdattamana. Vaellus sopii myös perheen pienimmille. Kas Kummaa -nukketeatterin Pääsiäisriemu-näytelmä nähdään tiistai- ja keskiviikkoiltoina Martin seurakuntatalolla. Näytöksiä on kumpanakin päivänä kolme.

Paattisten seurakuntatalolla ja kirkolla vietetään tiistaina klo 16 pääsiäistapahtumaa, joka alkaa pääsiäisen tapahtumiin tutustumisella ja päättyy sadan suklaamunan metsästykseen Paattisten kirkossa. Keskiviikkona klo 17 Paattisten seurakuntatalolla on pääsiäisen megamuskari, jossa lauletaan, leikitään ja lorutellaan yhdessä. Alle kouluikäisten tulee tulla muskariin aikuisen kanssa.

Skanssin Skappeli on auki hiljaisella viikolla maanantaista torstaihin klo 10–16. Kaikkina päivinä tilassa voi leikkiä, pääsiäisaskarrella, jutella ja viihtyä kahvikupin äärellä. Tämän lisäksi tiistaina on klo 11 ja 13.30 satuhetket sekä keskiviikkona muskari samoina aikoina.

Pääsiäissunnuntaina 21.4. klo 10 Pyhän Katariinan kirkossa on Pääsiäisen juhlamessu ja pyhäkoulu saarnan aikana. Messun jälkeen luvassa on munanmetsästystä ja makaroonilaatikkoa Nummen seurakuntatalolla.

Toisena pääsiäispäivänä 22.4. Martin ja Mikaelin kirkonmäet kutsuvat perheitä touhuamaan. Martissa päivä alkaa perhemessulla klo 10 ja jatkuu messun jälkeen pihalla rippikoululaisten järjestämällä leikkimielisellä ohjelmalla, pääsiäisen suklaa-aarteen etsinnällä ja keitolla. Mikaelin kirkonmäellä on klo 15 alkaen muun muassa puuhapisteitä, poniratsastusta, kasvomaalausta, pääsiäismunan etsintää ja makkaranpaistoa. Sisällä kirkossa on 20 minuutin välein pääsiäisvaellus. Päivä päättyy perheiden Mikaelmessuun, jossa esiintyy Jippii-kuoro.

Henrikin kirkolla metsästetään toisena pääsiäispäivänä munia klo 16.30–17.30.

Kaikki tilaisuudet ovat maksuttomia ja sopivat koko perheelle. Niihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

LASTEN JA PERHEIDEN PÄÄSIÄINEN

ma 15.4. klo 9 Pääsiäisnäytelmä lapsille Littoisten seurakuntatalolla
ti 16.4. klo 9, 10, ja 11 Pääsiäisnäytelmä lapsille Poikluoman seurkauntatalolla
ti 16.4. klo 15 klo 17 Perheiden pääsiäisvaellus Tuomiokirkossa
ti 16.4. klo 16 Pääsiäistapahtuma Paattisten kirkolla ja seurakuntatalolla. Pääsiäisen tapahtumia ja kirkkoon piilotettujen munien etsintää.
ti 16.4. klo 17.30, 18.15 ja 19 Pääsiäisriemu-näytelmä Martin seurakuntatalolla. Nukketeatteri Kas Kummaa.
ke 17.4. klo 9, 10 ja 11 Pääsiäisnäytelmä lapsille Kaarinan kirkolla
ke 17.4. klo 17 Perheiden pääsiäisvaellus Tuomiokirkossa
ke 17.4. klo 17 Pääsiäisen megamuskari Paattisten seurakuntatalolla
ke 17.4. klo 17.30, 18.15 ja 19 Pääsiäisriemu-näytelmä Martin seurakuntatalolla, Nukketeatteri Kas Kummaa
su 21.4. klo Pääsiäisen juhlamessu Pyhän Katariinan kirkossa. Lapsille pyhäkoulu saarnan aikana. Messun jälkeen pääsiäismunajahti ja makaronilaatikkoa Nummen srk-kodissa.
ma 22.4. klo 10 Perhemessu ja pihatouhuja Martinkirkolla. Ohjelmaa pihalla, munanmetsästystä, lämmintä keittoa.
ma 22.4. klo 15–17 Kirkonmäki-tapahtuma Mikaelinkirkolla. Puuhapisteitä, poniratsastusta (1 €), kasvomaalausta, munanmetsästystä, pallopelejä, makkaranpaistoa, vohveleita nuorisotyön hyväksi (1–2 €). Kirkossa perheiden pääsiäisvaellus klo 15.05, 15.25, 15.45, 16.05  ja 16.25, kesto 20–25 min. Klo 17 Mikaelmessu, Jippii-kuoro.
ma 22.4. klo 16.30–17.30 Perheiden munanmetsästys Henrikinkirkolla

www.turunseurakunnat.fi/paasiainen

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 11.4.2019 / AH)

2019-04-11 11:43:00.0