Pääsiäisen sanomaa selkokielellä Henrikinkirkossa

Henrikinkirkossa vietetään hiljaisen viikon maanantaina 15.4. selkokielistä ehtoolliskirkkoa eli messua. Selkokielisen messun kieli on ymmärrettävämpää ja messukaava yksinkertaisempi kuin tavanomaisessa messussa.
Narsisseja

Messun seuraamista helpotetaan heijastamalla valkokankaalle ohjelma, laulujen sanat, rukoukset ja kuvia saarnan aiheista. Lauluissa ja rukouksissa käytetään myös tukiviittomia. Musiikiksi on valittu tuttuja lauluja ja virsiä.

– Selkokielisessä pääsiäiskirkossa lauletaan tutuimpia pääsiäisen ajan virsiä, joihin jokaisen on helppo yhtyä. Tutut laulut tulevat ulkomuistista, eikä niihin tarvita luku- tai näkökykyä, kertoo järjestelyistä vastaava kehitysvammaistyön diakoni Tarja Muurinen.

Ehtoolliskirkon toimittaa Varsinais-Suomen seurakuntien kehitysvammaistyön pappi Pertti Arola yhdessä vammaistyön diakoniatyöntekijöiden ja avustajien kanssa. Kanttorina tilaisuudessa toimii Anna Välimäki. Lisäksi kuullaan Toivolan toimintakeskuksen rytmiryhmää Reino Mäkilän ohjaamana. Ryhmässä on vahvistuksena laulajia alueen eri toimintakeskuksista.

Tilaisuus on suunnattu erityisesti eri tavoin vammaisille ja erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheenjäsenilleen ja tukihenkilöilleen, mutta kaikki muutkin ovat tervetulleita. Henrikinkirkko on esteetön tila, jonne pääsee helposti erilaisille apuvälineillä.

Hiljaisen viikon selkokielinen ehtoolliskirkko ma 15.4. klo 9.30–11 Henrikinkirkossa (Peltolantie 2, Turku).

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.4.2019 / RK)

Wed Apr 10 15:51:00 EEST 2019