Vertaistukea syövän kohdanneille

Mikaelinseurakunnassa on aloittanut uusi, viikoittain kokoontuva vertaistukiryhmä syöpää sairastaville, toipujille ja heidän läheisilleen.
Merimaisema

Jakamalla sairauden tuomia kokemuksia saadaan ryhmässä aikaan yhteishenki, joka tuo voimavaroja elää arjessa syövän kanssa. Itse sairaus, hoidot ja toipuminen ovat asioita, joista ryhmässä keskustellaan. Ryhmään osallistuminen antaa myös tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin sekä mahdollisuuden tavata saman kokeneita ihmisiä. Tästä juuri syntyy vertaisuus ja yhteisöllisyys.

Koska kyseessä on raskaitakin asioita, niitä käydään läpi hienotunteisesti ja vaitiolovelvollisuutta noudattaen.

– Usein syöpää sairastavat ihmiset jäävät melko yksin sairautensa kanssa. Sairauden vakavuus vaikuttaa vahvasti mieleen. Samankaltaiset ihmiset kuitenkin puhuvat yhteistä kieltä, jota terveet ihmiset eivät välttämättä ymmärrä. Myös läheisille sairastuminen on usein todella vaikea tilanne, taustoittaa ryhmän vetäjä, itsekin syövän sairastanut Janne Romu.

Hän on kouluttautunut vertaisohjaajaksi sekä kokemusasiantuntijaksi.

Esimerkiksi alkoholismin hoidossa on todettu, että vertaisuus on toipujalle parasta mahdollista hoitoa selviytyä arjessa niin, että elämänlaatu paranee huomattavasti.

– Jos kokee, että tarvitsee tukea, niin tämä vertaistukiryhmä on hyvä foorumi juuri siihen, Romu rohkaisee osallistumaan ryhmään.

Ryhmä ei välttämättä vaadi pitempiaikaista sitoutumista. Mukaan voi tulla tutustumaan vaikka vain kerran ja katsomaan, onko se itselle sopiva juttu.

Keskustelu on ryhmässä vapaata, mutta johdettua. Jotkut tapaamisista voivat olla myös toiminnallisia, eli esimerkiksi yhteiset retket kesällä ovat mahdollisia.

Vertaistukiryhmä syöpää sairastaville, toipujille ja heidän läheisilleen tiistaisin klo 17–19 Mikonmökissä, osoitteessa Puutarhakatu 24. Seuraava kokoontuminen tiistaina 9.4.2019.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 3.4.2019 / JK)

Wed Apr 03 10:00:00 EEST 2019