Koroisten kirkkohistoria kertoo suomalaisuuden historiasta

Turun yliopiston yleisen historian professori Kirsi Salonen pitää Maarian pappilassa esitelmän kirkollisen keskushallinnon synnystä Koroisissa

Koroisten risti entisen piispankirkon paikalla, taustalla nykyinen Tuomiokirkko

Kuva: Eeva-Kaisa Ahlamo

Agricolan päivänä luodaan katsaus kirkkohistoriaan ja aikaan ennen reformaatiota, kun Turun yliopiston yleisen historian professori Kirsi Salonen pitää esitelmän aiheesta ”Suomen lähetysalueesta Turun hiippakunnaksi – Kirkollisen keskushallinnon synty Turun Koroisissa”. Professori Salonen on yksi viime vuonna ilmestyneen ”Koroinen – Suomen ensimmäinen kirkollinen keskus” -kirjan kirjoittajista. Luennossa Salonen kertookin uusista tulkinnoista Koroisten tutkimustyössä sekä siitä, miten kirkko vakiinnutti paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Tilaisuuden järjestää Maarian seurakunta, joka vuosittain muistaa Agricolan päivänä seurakuntansa entistä kirkkoherraa Mikael Agricolaa. Esitelmää voi tulla kuuntelemaan Maarian pappilaan (Sorolaisenkatu 4) tiistaina 9.4. klo 18. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja siihen kuuluu kahvitarjoilu.

Tue Apr 02 12:04:00 EEST 2019