Kummin kanssa kirkkoon yllätystä etsimään

Pyhän Katariinan kirkko muuttuu sunnuntaina 10.3. lasten kirkoksi, kun kirkossa vietetään Etsi ja löydä -messua teemalla Kummin kanssa.
Pyhän Katariinan kirkko

– Kummi on lupautunut kulkemaan rinnalla, kun lapsi kastettiin ja tämä kummikirkko on hyvä mahdollisuus siihen. Kummikirkossa voi yhdessä kokea hiljaisuutta, elämyksellisyyttä ja osallistua itse jumalanpalvelukseen, kertoo Katariinanseurakunnan perhetyöntekijä Jaana Heinonen.

Koska kyseessä on lasten kirkko, messun sisältö on suunniteltu juuri heitä ajatellen.

– Messussa lauletaan lasten virsikirjasta, ohjelmassa on laululeikkejä, piirtämistä, liikkumista, uskontunnustusjumppa ja välillä vaikka hyppimistä, Katariinanseurakunnan pastori Outi Toljamo valottaa.

Etsi ja löydä -kirkossa on myös hetki, jolloin lapset saavat etsiä kirkkoon piilotetun pienen esineen ja pitää sen itsellään.

– Se on jotain sellaista, jota kummin tai jonkun muun aikuisen kanssa voi yhdessä koota ja ehkä siitä saa myös juttelun aihetta, Toljamo paljastaa.

Koko messu kestää lapsiystävällisesti vain noin 40 minuuttia ja sen toimittavat lasten pappi Outi Toljamo avustajanaan perhetyöntekijä Jaana Heinonen. Kanttorina musiikista vastaa Markku Lautjärvi. Messun lopuksi on tarjolla pillimehut ja keksit kirkon eteisessä.

Vaikka kutsu messuun käy erityisesti kummeille kummilapsineen, tervetulleita ovat kaikki muutkin, perhemalliin katsomatta.

– Kaikilla ei ole kummeja lähellä eikä kaikilla lapsia, Toljamo sanoo.

Etsi ja löydä -lasten kirkkoa vietetään tänä keväänä Pyhän Katariinan kirkossa kaikkiaan kolme kertaa. Ensimmäinen järjestettiin ystävyyden merkeissä 10.2., jolloin kirkon kätköistä etsittiin sydäntikkareita. Toisella kerralla teemana on nyt kummius ja kolmannella kerralla, palmusunnuntaina 14.4., askarrellaan virpomisoksia.

Etsi ja löydä -lasten kummikirkko Pyhän Katariinan kirkossa sunnuntaina 10.3. klo 10.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 8.3.2019 / JK)

Fri Mar 08 07:52:00 EET 2019