Aamukaste järjestetään ensimmäisen kerran Turussa

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä järjestetään lauantaina 6.4. ensimmäisen kerran Aamukaste-yhteiskastetilaisuus. Aamukaste on mukava, yhteisöllinen ja helppo kastetilaisuus, johon voi tuoda hieman isommankin lapsen kastettavaksi ilman suurta vaivaa.

Tyttö ja poika kastemaljan äärellä

Tilaisuus on järjestetty perheiden ehdoilla ja heitä tukien.

– Kyseessä on totta kai juhlava ja arvokas tilanne, mutta Aamukasteella lapset saavat olla lapsia, toteaa pastori Saara Palmunen. – Kenenkään ei tarvitse jännittää paikalle tulemista sen takia, että lapset eivät osaisi olla paikallaan tai hiljaa.

Myös juhlan puitteet on tehty perheille valmiiksi. Juhlava Tuomiokirkko, tutut lastenvirret ja kaunis musiikki kruunaavat kastetilaisuuden, jonka jälkeen seurakunnat tarjoavat kakkukahvit koko juhlaväelle. Seurakunnat auttavat tarvittaessa myös kummin löytämisessä sekä lainaavat kastepukuja lapsille.

Kutsu Aamukasteelle on lähtenyt kaikille alle 7-vuotiaille kastamattomille turkulaisille ja kaarinalaisille lapsille, joiden vähintään toinen vanhempi kuuluu kirkkoon.

– Ilmoittautuneita on jo. Olen myös saanut useita viestejä, joissa kiitellään tällaisen tilaisuuden järjestämisestä ja harmitellaan, ettei kyseinen päivä kuitenkaan sovi, Palmunen kertoo. – Itse toivonkin, että Aamukasteista tulisi jatkuva perinne. Tilaisuudelle on selvästi tarvetta!

Kastettavaksi voi tuoda lapsen, jonka ainakin toinen vanhempi kuuluu kirkkoon. Yli 12-vuotiaan lapsen kohdalla riittää huoltajien suostumus. Yli 15-vuotiailta edellytetään rippikoulun käymistä. Kastettavalla tulee myös olla kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Kaste voidaan toimittaa sekä suomeksi että ruotsiksi.

Aamukasteelle voi ilmoittautua osoitteessa turunseurakunnat.fi/aamukaste. Ilmoittautumisaika jatkuu 15.3. asti.

Aamukaste-konsepti on lähtöisin Tampereen seurakunnista, jossa Aamukasteita alettiin viettää jo vuonna 2012.

Lisätiedot: pastori Saara Palmunen, p. 040 3417 670
www.turunseurakunnat.fi/aamukaste

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 28.2.2019 / AH)

Thu Feb 28 14:08:00 EET 2019