Taide ja uskonto dialogissa - nykytaidenäyttely ”Näytöksiä” Turun tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkon sivukappeleissa on nähtävillä nykytaidenäyttelyn taideteoksia 1.3.-14.4.2019
Nykytaidenäyttely Näytöksiä Turun tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkon sivukappeleihin avautuva nykytaidenäyttely ”Näytöksiä” tarkastelee yhtäläisyyksiä taiteellisten ja uskonnollisten kokemusten välillä. Se kutsuu myös osallistumaan keskusteluissa ja kierroksilla. Tuomiokirkon historiallisesta miljööstä ammentava näyttely tutkii esteettisyyden rooleja historian ja nykyajan henkisessä elämässä.

Näytöksiä-nykytaidenäyttely on turkulaisen taiteilijan Eero Merimaan kuratoima, työryhmään kuuluvat lisäksi kuvataiteilijat Markku Haanpää, Nina Rantala ja Marjatta Holma sekä nykytaiteen tutkija Riikka Niemelä ja filosofi Antony Fredriksson. Näyttely koostuu Tuomiokirkon neljään eri sivukappeliin suunnitelluista taideteoksista, kahdesta keskustelutilaisuudesta sekä esseejulkaisusta. Teoksia pääsee katsomaan Tuomiokirkon aukioloaikoina tilaisuudet huomioon ottaen 1.3.-14.4.2019.

Taidenäyttelyn avajaiset ovat perjantaina 1.3.2019 klo 17. Keskustelutilaisuudet ovat sunnuntaina 10.3.2019 klo 14, jolloin aiheena on ”Taide, henkisyys ja estetiikka” sekä sunnuntaina 17.3.2019 klo 14, jolloin ruotsinkielisen keskustelun aiheena on ”Taide ja havahtuminen”. Esseejulkaisu ilmestyy maaliskuun puolivälissä. Perjantaina 5.4.2019 klo 17 on luvassa taiteilijakierros, jolloin teoksiin pääsee tutustumaan opastuksella.

Thu Feb 28 12:39:00 EET 2019