Tuhkakeskiviikko aloittaa paastonajan

Laskiaistiistain jälkeisenä päivänä 6.3. vietettävä tuhkakeskiviikko aloittaa pääsiäiseen päättyvän seitsemän viikon mittaisen paastonajan.
tuhkaristi_nettiin_THUMB.jpg

Suomessa päivää on vietetty jo keskiajalla ja viime vuosina se on noussut uudella tavalla esiin kirkkovuodesta. Monissa kirkoissa vietetään tuolloin hartauksia, ja joissakin kirkoissa on halutessaan mahdollista saada otsaan piirretty tuhkaristi katumuksen merkiksi.

Kristillinen paasto on perinteisesti tarkoittanut pidättäytymistä tietyistä ruuista tai nautinnoista. Niiden sijasta nykyaikana monet haluavat keskittyä henkiseen hyvinvointiin ja rauhoittumiseen. Jotkut ottavat pääsiäistä edeltävinä viikkoina etäisyyttä vaikkapa sosiaaliseen mediaan, toiset keskittyvät miettimään, mikä on itselle oleellista ja mitä epäoleellista voisi omasta elämästä raivata syrjään. Tuhkakeskiviikko on hyvä ajankohta oman elämän ja arvojen tarkastelemiseen.

Tuomiokirkossa vietetään iltaehtoollista tuhkakeskiviikkona 6.3. klo 18. Perinteen mukaisesti kävijöillä on mahdollisuus saada halutessaan tuhkaristi otsaansa katumuksen merkiksi. Tuhkan lisäksi ristin valmistusaineena käytetään oliiviöljyä. Ehtoollisleipä on gluteenitonta, pyydettäessä tarjolla on myös alkoholitonta viiniä.

Piikkiön kirkossa on tuhkakeskiviikon ehtoolliskirkko klo 18.

Maarian kirkossa klo 19 alkava tuhkakeskiviikon iltamessu aloittaa Ristin tie -hartauksien sarjan, joka kutsuu hiljentymään pääsiäistä kohti matkatessa. Hartauksia vietetään kuutena peräkkäisenä keskiviikkona.

(Seurakuntayhtymän viestintä 28.2.2019 / MS)

Thu Feb 28 10:58:00 EET 2019