Puhutaan erosta -illat Skanssissa jatkuvat

Seurakuntayhtymän Perheasiain neuvottelukeskuksen luento on torstaina 7.3. klo 17.30 Skanssin liikekeskuksen ensimmäisessä kerroksessa.
Kuvassa perheneuvoja Nina Kauppinen.

Perheneuvoja Nina Kauppinen. Kuva Timo Jakonen

Parisuhteen päättymiseen liittyvistä asiantuntijaluento- ja keskustelutilaisuuksista saa luotettavaa tietoa. Maksuttomat tiliasuudet pidetään aina torstai-iltaisin klo 17.30 Skanssin 1. kerroksessa. Nyt keväällä ensimmäinen ilta on 28.2. ja viimeinen 11.4.

Seurakuntayhtymän Perheasiain neuvottelukeskus on vuorossa 7. maaliskuuta. Perheneuvoja Nina Kauppinen puhuu alustuksessaan hyvän eron jälkeisen yhteistyön onnistumisen edellytyksistä ja erilaisista tavoista tehdä yhteistyötä. Yhteistyön kannalta vanhemman oma vointi ja erosta selviytyminen on ratkaisevan tärkeää. Alustus antaa eväitä oman itsen hoitoon ja tunteiden säätelyyn kriisitilanteessa.

Turun seudulla toimii aktiivisesti Eroneuvoja-verkosto, johon kuuluu myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Perheasiain neuvottelukeskus. Verkoston eri toimijat järjestivät eroa harkitseville pareille Puhutaan erosta -koulutusiltoja Skanssissa ensimmäistä kertaa viime syksynä.

Parisuhteen päättyminen tuo monenlaisia muutoksia elämään. Puhutaan erosta -illoissa saa luotettavaa tietoa ja pääsee keskustelemaan eroon liittyvistä teemoista asiantuntijoiden johdolla. Tilaisuudet ovat maksuttomia ja ne on tarkoitettu eronneille tai eroa harkitseville sekä asiasta kiinnostuneille ammattilaisille ja opiskelijoille. Iltojen ajaksi on mahdollisuus lastenhoitoon. Tulevat torstai-illat käsittelevät vielä miehen roolia erossa, päihteitä ja vanhemmuutta, uusperheitä ja eroa eläkeiässä.

Torstain 7.3. alustaja, perheneuvoja, VTL Nina Kauppinen on perhepsykoterapeutti ja tunnekeskeinen (EFT) pariterapeutti. Hän toimii perheneuvojana Perheasiain neuvottelukeskuksessa Turussa. Nina Kauppinen toimii myös Parisuhdeneuvolassa, joka on vauva.fi -nettisivuston ja Suomen ev.lut. kirkon yhteistyöhanke.  Parisuhdeneuvolassa toimii myös kaksi muuta perheneuvojaa, Helena Toppari (Helsinki) ja Anssi Tietäväinen (Järvenpää, Kerava, Tuusula). Nina Kauppinen vastaa netissä kysymyksiin ja kirjoittaa blogia Rakkauden ammattilaiset -blogiyhteisössä.

Puhutaan erosta -tilaisuudet keväällä 2019

Miten tukea lasta ja nuorta vanhempien erossa

To 28.2.2019 klo 17.30–19.30

Parisuhteen päättyessä vanhemmat eroavat toisistaan, eivät lapsistaan. Ero aiheuttaa muutoksia lapsen elämään sekä herättää monenlaisia tunteita. Miten huomioida lapset ja nuoret erossa?

Kaarinan perhekeskus, perheneuvola ja Linkki -toiminta

Omasta jaksamisestaan huolehtiva vanhempi onnistuu erovanhemmuudessa

To 7.3.2019 klo 17.30–19.30

Vanhemman oma vointi ja erosta selviytyminen on ratkaisevan tärkeää eron jälkeisen yhteistyön onnistumisessa. Alustus antaa eväitä omaan jaksamiseen ja tunteiden säätelyyn kriisitilanteessa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Perheasiain neuvottelukeskus.

Luennon pitää valtiotieteiden lisensiaatti, perheneuvoja Nina Kauppinen. Hän on koulutukseltaan myös perhepsykoterapeutti ja tunnekeskeinen (EFT) paripsykoterapeutti.

Lasten asioista sopiminen eron jälkeen

To 14.3.2019 klo 17.30–19.30

Mistä asioista vanhemmat voivat sopia lastenvalvojan luona? Entä jos sopimisessa on vaikeuksia?
Turun perheoikeudellinen yksikkö ja Varsinais-Suomen käräjäoikeus

Miten ero muuttaa isyyttä?

To 21.3.2019 klo 17.30–19.30

Minkälaisia isyyden positiiviset vaikutukset ovat lapseen ja isään itseensä? Näitä ja monia muita isän näkökulmia erotilanteeseen valottaa Miessakit ry.

Ero elämänkriisinä, päihteet & lapsen kokemus

To 28.3.2019 klo 17.30–19.30

Kriisit koettelevat ihmisen kykyä selvitä niistä rakentavilla tavoilla. Miten päihteet voivat muodostua keinoksi selvitä vaikeista tilanteista ja tunteista? Miten lapset kokevat vanhempiensa päihteidenkäytön ja miten vanhemmat voivat heitä suojella? Turun ensi- ja turvakoti ry., ensikoti Pinja

Vanhemmuus uusperheessä
To 4.4.2019 klo 17.30–19.30

Mitä tarvitaan toimivan uusperheen rakennusaineeksi? Uusperheneuvoja johdattelee kuulijat pohtimaan vanhemmuuden eri rooleja sekä vahvistamaan perhesuhteita uusperheessä.
Suomen uusperheiden liitto, Stepping -hanke

Ero eläkeiässä

To 11.4.2019 klo 17.30−19.30

Avioero eläkeiässä on merkittävä elämänmuutos, varsinkin pitkän avioliiton jälkeen. Illassa kuullaan eronneiden kokemuksia erosta selviämisestä sekä mistä saada tarvittaessa tukea. Turun Kaupunkilähetys ry, Senioripysäkki