Mystiikka ja meditaatio avuksi ympäristöahdistuksessa

Mystiikkaa tosielämän tarpeisiin –luentosarjan viidennellä luennolla Ympäristöahdistus ja toivo pohditaan, miten mystiikka ja meditaatio voivat auttaa ympäristöahdistuksen käsittelyssä. Luento alkaa Aureliassa, Aurakatu 18, keskiviikkona 27.2. klo 18.
Kaupunkikuva

Aiheeseen johdattaa tutkija, kirjailija Panu Pihkala, jolta ilmestyi viime vuonna paljon esille noussut kirja Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo.

”Ympäristöahdistuksesta kirjoitetaan maailmalla koko ajan lisää. Useimmat alan pioneerit ovat itse asiassa hyödyntäneet työssään erilaisia meditaation, mindfulnessin ja hengellisyyden muotoja”, kertoo Pihkala.

”Toivon ylläpitäminen nivoutuu yhteen resilienssin viljelyn kanssa eli toimintakyvyn säilyttämisen kanssa. Jotta ihminen jaksaa, on tärkeää antaa omalle keholle ja mielelle riittävästi aikaa. Erilaiset mystiikan perinteen metodit voivat auttaa siinä.”

”Hiljaisuuden viljely voi tuoda rauhaa ja lepoa. Se voi myös kirkastaa ajatuksia sekä tunne-elämää. Kyse ei ole vain iloisten tunteiden viljelystä, vaan myös tummien tunteiden kohtaamisesta”, Pihkala sanoo.

Mystiikkaa tosielämän tarpeisiin –sarjan ilta Ympäristöahdistus ja toivo Aureliassa, Aurakatu 18 Turku, keskiviikkona 27.2. klo 18-20. Ilta on maksuton. Illan järjestää Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän retriittityö sekä Henrikin ja Martin seurakunnat.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.2.2019 / MV)

2019-02-21 11:09:00.0