Yhteisvastuukeräys avataan perhetapahtumilla ja ruokailuilla

Vuoden 2019 Yhteisvastuukeräys alkaa tulevana sunnuntaina 3.2. Turussa ja Kaarinassa keräys aloitetaan paitsi useilla jumalanpalveluksilla myös erilaisilla tapahtumilla ja ruokailuilla, joiden tuotot menevät Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.
Hernekeittomyyntiä Tuomiokirkkotorilla vuonna 2018.

Piikkiössä ja Henrikinkirkolla on sunnuntaina 3.2. perheille suunnattua tekemistä. Piikkiön seurakuntakeskuksella vietetään klo 11.15–13.15 PiikkiöSydämellä-tapahtumaa, jonka ohjelmassa on muun muassa musiikkia, hierontaa, kirpputori ja avoin perhekerho. Perhekerhossa pääsee tekemään ystävänpäiväaskarteluja ja pomppimaan pomppulinnassa. Tarjolla on myös ilmapalloja ja kasvomaalausta. Nälkäiset voivat ostaa keittoa ja kahvia.

Henrikin kirkolla on puolestaan Yhteisvastuu-keräyksen teemaisesti Back to School -perhepäivä, joka alkaa perhekirkolla klo 10 ja jatkuu klo 11 koulu-teemaisella ohjelmalla. Siihen kuuluu muun muassa askartelua, laululeikkejä ja tatuointeja. ”Välitunneilla” pääsee pomppulinnaan ja klo 11.30–12.30 kaverikoirat vierailevat rapsuteltavina. Tarjolla on 2 euron hintainen ”kouluruokailu”.

Turun tuomiokirkon edessä on myynnissä hernekeittoa klo 11.30 alkaen. Keittoa voi syödä paikanpäällä tai ostaa mukaan. Hinnat vaihtelevat 3-5 euron välillä. Myös Dom Café on auki ja päivän tuotto menee Yhteisvastuukeräykselle. Mikaelin seurakuntakodilla on jumalanpalveluksen jälkeen klo 11.30 tarjolla kirkkolounas, jonka yhteydessä kerätään vapaaehtoinen ruokamaksu.

Myös perinteinen Yhteisvastuu-kioski on avannut luukkunsa Impivaaran pulkkamäen luona. Kurrapolun päässä oleva kioski on auki sään salliessa viikonloppuisin klo 11 alkaen. Myynnissä on pientä purtavaa ja lämmintä juotavaa Yhteisvastuun hyväksi.

Vuoden 2019 Yhteisvastuukeräys tukee lasten ja nuorten koulutusta Suomessa ja ulkomailla. Suomessa vähävaraisten lasten ja nuorten koulunkäyntiä tuetaan mm. avustamalla maksullisten opiskeluvälineiden hankinnassa. Maailmalla keräyksen tuotolla autetaan mm. katastrofialueiden nuoria palaamaan koulunpenkille, jaetaan koulu- ja hygieniatarvikkeita sekä autetaan koulumaksuissa. 20 % kerätyistä varoista menee paikallisseurakuntien diakoniatyöhön. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii keräyksen suojelijana.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 1.2.2019 / AH)

2019-02-01 12:33:00.0