Katedraali soi Merikannosta marimbaan ja Bachista piccolohuiluun

Turun tuomiokirkon oma Katedraali soi! –kirkkomusiikkiviikko järjestetään tänä vuonna 4.-10. helmikuuta. Tälläkin kertaa ohjelmassa on monipuolisia konsertteja laidasta laitaan juhlavasta barokkimusiikista jazzahtavaan saksofonisointiin.
Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikko

Katedraali soi! –viikon aloittaa Merikanto-konsertti, jossa sopraano Laura Pyrrö, sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Pekka Soranummi esittävät Oskar Merikannon rakastetuimpia yksinlauluja sovitettuna sopraanolle ja sello-piano –duolle.

Tiistain ohjelmaan kuuluu useita erilaisia sovituksia ja sävellyksiä lyömäsoitinvirtuoosi Risto T.T. Pulkkiselta, joka soittaa konsertissa marimbaa. Konserttivieraita koskettaa myös Aino Kallaksen runoihin sävelletty Tauno Pylkkäsen laulusarja Kuoleman joutsen, jonka tulkitsee sopraano Pia Pajala sekä pianisti Jussi Laukola. Huilisti Ilari Lehtinen, viulistit Juha-Pekka Vikman, Maija Kontunen ja Sauli Kulmala sekä sellisti Eija Huhtala-Krapu pääsevät myös illan aikana näyttämään taitojaan.

Keskiviikkona Tuomiokirkon holvien alle asettuvat Porin Bach-kuoro, johtajanaan Sakari Salminen, sekä Pori Sinfoniettan ja Palmgren konservatorion soitinryhmä. Konsertissa kuullaan Bachin yli 200 kirkollisen kantaatin kokoelmasta kantaatit BWV 131 Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir ja BWV 68 Also hat Gott die Welt geliebt. Kantaattien väliin on sijoitettu Missa Brevis g-molli.

1600- ja 1700-lukujen barokkimusiikin suosikkiteoksia kuullaan Turun tuomiokirkossa torstaina. Turun filharmonisen orkesterin muusikot, viulistit Juha-Pekka Vikman ja Maija Kontunen, trumpetistit Vesa-Pekka Kopakkala ja Megumi Nakazawa sekä piccolohuilisti Anu Honkanen, ovat suunnitelleet konsertin ohjelmiston ja soittavat solisteina. Heti illan aluksi kuullaan barokkimusiikin hittikappale Pachelbelin kaanon D-duurissa, ja muitakin helmiä on luvassa.

Perjantaina katedraalin valtaa Myrskysoitto, josta huolehtivat käyrätorvikvartetti 4th Linen Tanja Nisonen, Pauliina Koskela, Maria Luhtanen ja Mervi Huttunen. Yhtyeen ohjelmistoon kuuluu pohjoismaista käyrätorvimusiikkia, ja konsertissa kuullaankin muun muassa Melartinin ja Sibeliuksen sävellyksiä.

Lauantai on omistettu urku- ja saksofoni-iloittelulle, kun urkuri Pétur Sakari ja tenorisaksofonisti Esa Pietilä maalailevat Pietilän sävellyksillä suuria muotokaaria katedraalin holveihin. Mukana ohjelmassa on myös J.S. Bachin musiikkia ja Bach-improvisaatiota.

Kirkkomusiikkiviikon päätöskonsertti yhteistyössä Turun musiikkijuhlien kanssa tuo konserttivieraiden eteen kaksi nuorta taituria, sellisti Leonardo Chiodon sekä pianisti Tarmo Peltokosken. He esittävät ohjelmassaan mm. Bachin sellosävellyksiä sekä tshekkiläissyntyisen Bohuslav Martinůn musiikkia.

Katedraali soi! –kirkkomusiikkiviikon ohjelma (konsertit joka ilta klo 19):

Ma 4.2. klo 19 Merikanto-konsertti. Laura Pyrrö, Jussi Makkonen, Pekka Soranummi. Liput 15€ / 10€

Ti 5.2. klo 19 Risto T.T. Pulkkinen ystävineen. Liput 15€

Ke 6.2. klo 19 Porin Bach-kuoro, johtajana Sakari Salminen, sekä Pori Sinfoniettan ja Palmgren konservatorion soitinryhmä. Liput 20€ / 15€

To 7.2. klo 19 Barokkimusiikkia. Turun filharmoninen orkesteri. Liput 23€ / 18€ / 9€

Pe 8.2. klo 19 Myrskysoitto. Käyrätorvikvartetti 4th Line. Liput 15€ / 10€

La 9.2. klo 19 Sakari & Pietilä –duo. Liput 15€ / 10€

Su 10.2. klo 19 Talvikonsertti, Turun musiikkijuhlat. Leonardo Chiodo ja Tarmo Peltokoski. Liput 20€ / 10€

Lippuja saa Turun tuomiokirkon aulasta tuntia ennen konserttien alkua.

Lisätietoja katedraalisoi.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun tuomiokirkkoseurakunnan tiedotus 29.1.2019 / Eka)

Fri Feb 01 09:55:00 EET 2019