50 intialaisnuorta tutustuu Sanan seppään Tuomiokirkossa lauantaina

Turun tuomiokirkko saa vieraaksi 50 nuorta Etelä-Intiasta lauantaina 26. tammikuuta. He tutustuvat lisätyn todellisuuden mobiilisovellukseen Sanan seppään, joka yhdistää tarinankerrontaa ja nykyteknologiaa.

Sanan seppä kertoo reformaation tulosta Suomeen kahdeksan kohtauksen kautta. Sen voi kuka tahansa katsoa Tuomiokirkossa lainaamalla tabletin kirkon infosta.

Sanan seppä on ajankohtainen, sillä samana päivänä, 26.1. klo 12 Suomen historian tutkija FM Lauri Viinikkala väittelee otsikolla Digitaalisia valheita vai historiallista tietoa? Viinikkala oli keskeinen historian asiantuntija Sanan seppää tehtäessä. Hän tarkastelee väitöskirjassaan niitä mahdollisuuksia, joita yhdistetty todellisuus, virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus, tarjoavat historiantutkijoille.

Sovellus tehtiin reformaation merkkivuoden kunniaksi kirkkoon ja se on edelleen ainutlaatuinen koko maailmassa. Missään ei ole kehitetty vastaavaa yhteen rakennukseen tehtyä lisätyn todellisuuden sovellusta.

Intialaisvieraita opastavat Turun yliopistossa sovelluksen teknologian kehittäneet ja CTRL Reality -yritystä edustavat henkilöt.

Ryhmän tuo Turkuun BioAcademy Finland, joka on Pohjois-Karjalasta lähtöisin oleva oppilaitos. Sen ydinosaamiseen kuuluvat mm. kestävä luonnonvarojen käyttö, biotalous sekä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntäminen. BioAcademy tekee koulutusyhteistyötä Intian ympäristö-, metsä- ja ilmastonmuutosministeriön kanssa, ja on vastuussa Intian valtiollisten metsävirkamiesten ja -kokelaiden ulkomaanjakson kursseista. BioAcademy on Intian valtion kumppani (knowledge partner).

Tällä hetkellä BioAcademy tekee yhteistyötä Intian Tamil Nadu -nimisen osavaltion kanssa, jonka väliluku on 37 miljoonaa. 50 parhaiten opinnoissa menestynyttä valtion koululaista tieteen ja teknologian osa-alueelta saavat palkintona menestymisestään opintomatkan Suomeen, ja hanke toimii nimellä 100 Top Students Study Tour Abroad.

Kestävä kehitys antaa raamit tälle tieteen ja teknologian opintomatkalle. Matkan päämäärä on uusimpien innovaatioiden esittely koululaisille, unohtamatta kuitenkaan yhteiskunnallisen ja kulttuurisen tietämyksen lisäämistä. Matkan jälkeen nämä kurssilaiset toimivat ”kestävyyden lähettiläinä”, jotka vievät oppimaansa eteenpäin omiin ja muihin kouluihin. Koululaiset ovat myös itse osallistuneet erilaisiin kestävyyteen liittyviin projekteihin ja olleet mukana innovoimassa kestävämpiä teknologisia tulevaisuuden ratkaisuja, kuten esimerkiksi ekotaloja ja vaihtoehtoisia energialähteitä.

Tamil Nadun osavaltion puolesta hanketta on myös tehty näkyväksi Intiassa, sillä valtion koululaisilla ei yleensä ole mahdollisuuksia tällaisiin matkoihin. Nuoret ovat 12−17-vuotiaita.

Nuoret vierailevat Turun tuomiokirkossa 26.1. klo 9-11. Sieltä heidän matkansa jatkuu muihin kohteisiin Turussa.

(Seurakuntayhtymän viestintä 25.1.2019 / PH)

Fri Jan 25 14:55:00 EET 2019