Turun tuomiokirkon pääurut hiljenevät remontin ajaksi

Turun tuomiokirkon pääurut menevät remonttiin 21.1.2019 alkaen. Remontti valmistuu pääsiäiseksi.
Tuomiokirkon urut. Kuva: Timo Jakonen

Kuva: Timo Jakonen

Kansallispyhäkön pääurut ovat urkurakentamo Veikko Virtasen työtä vuodelta 1980. Nyt urkuja odottaa täydellinen sähköremontti, sillä sähköjärjestelmän perustekniikka on edelleen tuolta ajalta. Urkujen nykyinen käyttötietokone on edelleen IBM 386 MS-DOSilla ja 2 megatavun muistilla. Kaikki tämä päivitetään nyt nykyaikaan, jolloin urkujen käyttöystävällisyys helpottuu huomattavasti.

Remontin aikana Tuomiokirkon pääurut ovat täysin poissa käytöstä. Myöskään pääalttarin takana olevia urkupillejä ei tuolloin käytetä. Tilaisuuksissa palvelevat kirkkosalin etuosan kuoriurut sekä Tuomiokirkon kannettava urkupositiivi. Myöskin Tuomiokirkon kevään konserttitarjonnan suunnittelussa urkuremontti on huomioitu.

Turun tuomiokirkon pääurut ovat Suomen toiseksi suurimmat urut. Niissä on 6057 urkupilliä, soittimen korkeus on neljätoista metriä ja paino viisitoista tonnia. Urkujen julkisivun on suunnitellut arkkitehti Ola Laiho.

(Tuomiokirkkoseurakunta, 23.1.2019 / EKA)

Wed Jan 23 14:30:00 EET 2019