Klassista huilulla ja kitaralla Pyhän Katariinan kirkossa

Huilisti Ilari Lehtinen ja kitaristi Patrik Kleemola avaavat Pyhän Katariinan kirkon Cantio Sacra -konserttisarjan sunnuntaina 20.1. klo 15.
Pyhän Katariinan kirkko

Konserttiohjelman aloittaa Franz Schubertin Arpeggione-sonaatti, jonka säveltäjä kirjoitti alun perin arpeggionelle ja pianolle. Historiaan hämäriin jäänyttä arpeggionea soitettiin jousella sellon tapaan, mutta siinä oli nauhat ja kuusi kieltä kuten kitarassa. Sittemmin teosta on esitetty lukuisin eri sovituksin.

Konsertissa kuullaan Suomen kantaesityksenä kuubalaisen Leo Brouwerin tuore Elegía por Cintio Vitier huilulle ja kitaralle. Elegian säveltäjä on omistanut maanmiehelleen runoilija Cintio Vitierille. Konsertin päättää italialaisen Mario Castelnuovo-Tedescon luonteeltaan klassinen mutta italialaisittain hyvin lyyrinen Sonatiini Op. 205, joka on hänen myöhäisimpiä teoksiaan.

Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelman voi ostaa 5 euron hintaan.

Cantio Sacra on keväällä järjestettävä vanhan musiikin konserttisarja Pyhän Katariinan kirkossa. Sarjan konsertit soivat kirkossa kerran kuussa tammikuusta toukokuuhun.

Cantio Sacra -konserttisarja Pyhän Katariinan kirkossa (Kirkkotie 46, Turku)

• su 20.1. klo 15 Sonaatteja huilulla ja kitaralla
  • su 17.2. klo 15 Bachia sellolla talven sydämessä
  • su 17.3. klo 15 Uruin, lauluin, psalttarein
  • to 18.4. klo 16.30 Reinhard Keiserin Markus-passio
  • su 12.5. klo 15 Pyhän Katariinan kuoron kevätkonsertti

Ilari Lehtinen on toiminut Turun Filharmonisen orkesterin soolohuilistina vuodesta 1973 noin 40 vuoden ajan eläköitymiseensä asti. Solistina ja kamarimuusikkona hän esiintyi 20 eri maassa ja oli mukana yli 100 levytyksessä. Kapellimestarina hän johti useita suomalaisia orkestereita ja toimi Salon orkesterin johtajana lähes 15 vuoden ajan. Lehtinen on toiminut Suomen Huiluseuran puheenjohtajana 11 vuoden ajan.

Kitaristi Patrik Kleemola konsertoi aktiivisesti eri puolilla maailmaa soolokonsertein, kamarimuusikkona kuin orkesterin solistinakin. Kleemola tunnetaan aktiivisesta yhteistyöstä eturivin säveltäjien kanssa ja hänen useat levytykset ovat saaneet kansainvälisesti innostuneen vastaanoton. Konsertoinnin ohella Kleemola opettaa kitaransoittoa Turun seudun musiikkiopistossa ja pitää usein mestarikursseja konserttimatkojen yhteydessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.1.2019 / RK)

Wed Jan 16 13:19:00 EET 2019