Joulukirkko selkokielellä Henrikissä

Kehitysvammaistyön selkokielinen joulukirkko järjestetään Turun Henrikinkirkossa (Peltolantie 2) keskiviikkona 19. joulukuuta kello 9.30 – 10.30.
Partiolaisten joulupuu Henrikinkirkolla vuonna 2014. Kuva Timo Jakonen.

Selkokielinen joulukirkko toteutetaan vuosittain, ja sen kohderyhmänä ovat erityisesti kehitysvammaiset ja heidän lähipiirinsä. Tapahtumaa on tuotu esiin Turun ja Kaarinan toimintakeskuksissa, vammaispalveluissa ja esimerkiksi asumisyksiköissä.

Selkokielisen joulukirkon kaava on suorempi kuin yleensä, ja teksteissä, puheissa ja rukouksissa käytetään yksinkertaisia lauserakenteita. Esimerkiksi sivulauseita tai vierasperäisiä sanoja ei ole mukana.

Diakoniatyöntekijä Tarja Muurinen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakoniakeskuksesta kertoo, että selkokieltä pyritään hyödyntämään kehitysvammaisille suunnatuissa tilaisuuksissa mahdollisimman paljon.

- Kehitysvammaiset ja eri tavoin vammaiset hyötyvät selkokielestä, sillä heidän on helpompi ymmärtää, osallistua ja pysyä ohjelmassa mukana. Selkokielen rinnalla käytämme kuvia ja muuta visuaalista viestintää, joskus tukiviittomia.

Joulukirkossa hyödynnetään tekstin tukena kuvia, ja laulujen sanat heijastetaan seinälle. Myös käsiohjelma on kuvitettu. Tapahtuman laulut ovat kaikille tuttuja.

Joulukirkon toimittaa kehitysvammaistyön pappi Pertti Arola. Mukana on myös diakoniatyöntekijöitä seurakuntien vammaistyöstä. Lukijoihin ja musiikin esittäjiin kuuluu kehitysvammaisia.

Aamun päätteeksi on tarjolla glögiä ja piparkakkuja.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 13.12.2018 / Simo Ahtee)

Thu Dec 13 11:14:00 EET 2018