Tuomiokirkko kutsuu joulun ajan pyhiinvaellukselle

Turun tuomiokirkossa on mahdollisuus tehdä pieni omatoiminen pyhiinvaellus 2. joulukuuta alkaen aina loppiaiseen asti.
Jouluvaellus Tuomiokirkossa -kortti

Tuomiokirkon aulassa on jaossa pyhiinvaelluskortteja, joihin on painettu kirkon kartta ja merkitty viisi joulun teemaan sopivaa pysähdyspaikkaa.

Jokaisesta pysähdyspaikasta on opastetaulu, joka ohjaa vaeltajaa tämän minimatkalla. Esimerkiksi kirkon keskilaivan kohdalla pyhiinvaeltajan kannattaa luoda katse ylös kattoon, jossa tähtirivistö ohjaa kohti päämäärää. Matka päättyy lähetyskynttelikköön.

- Tuomiokirkko on monelle tuttu, mutta pyhiinvaelluskortit mahdollistavat uuden katsantokannan, kertoo vs. seurakuntapastori Saara Markkula Turun tuomiokirkkoseurakunnasta.

Markkulan mukaan tavoitteena on muistuttaa ihmisiä, mistä joulussa oikeastaan on kyse.

- Joulu on monelle hektistä aikaa, joten halusimme antaa mahdollisuuden hiljentyä ja pysähtyä hetkeksi keskellä kaupunkia. Tuomiokirkko on auki joka päivä, joten pyhiinvaellukselle voi tulla silloin kun itselle sopii.

Korttien tekstit on laatinut Tytti Issakainen ja kuvat on ottanut Timo Jakonen.

Korttia voi hyödyntää pyhiinvaelluksen jälkeenkin, sillä siitä löytyvä psalmi, evankeliumi, rukous ja Herran siunaus antaa eväät missä tahansa tapahtuvalle hiljentymistuokiolle. Saatavilla on suomen-, ruotsin- ja englanninkieliset versiot.

Turun tuomiokirkon jouluinen pyhiinvaellus on osa kolmiosaista pyhiinvaellussarjaa, joka alkoi viime pääsiäisenä. Keväällä on luvassa helluntain teemaan sopiva pyhiinvaellus.

Idea Tuomiokirkossa tapahtuvaan pyhiinvaellukseen on tullut Tampereelta pyhiinvaellustampere.fi-tapahtumakokonaisuudesta.

Joulun alla Turun tuomiokirkon Kijkin kappelissa on myös esillä lasten jouluseimi. Seimen tekemiseen on osallistunut useita päiväkoti- ja päiväkerhoryhmiä. Tänä vuonna seimen teemana on rauha ja kansainvälisyys. Seimi on esillä Kijkin kappelissa loppiaiseen saakka.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 30.11.2018 / Simo Ahtee)

2018-11-30 10:31:00.0