Dom-oratorion kantaesitys Tuomiokirkossa 24. marraskuuta

Turun tuomiokirkon historia herää henkiin upeana musiikkielämyksenä, kun virolaisen säveltäjän Urmas Sisaskin teos saa kantaesityksensä 24.11.2018. Dom-oratorio on Turun lahja 100-vuotisjuhlavuottaan viettävälle Virolle.
Urmas Sisask

Säveltäjä Urmas Sisask (kuva: Timo Jakonen)

Dom-oratorio kuljettaa kuulijoitaan vuosisatojen mittaisen matkan: rakentajien haaveista läpi värikkään keskiajan, katolisen ajan loistoon ja uuden ajattelun murrosvaiheisiin saakka. Lopuksi kirkonkellojen lyönnit jäävät symboloimaan nykyaikaa ja Tuomiokirkon asemaa Suomen kansallispyhäkkönä. Käsikirjoittaja, kirjailija Harri Raitis on käyttänyt teoksessa kolmea kieltä, suomea, viroa ja latinaa: Turun historian kansainvälinen perintö välittyy kirkon dramaattisessa tarinassa.

Teoksen johtaa Tuomiokirkon kanttori Anu Åberg. Ainutkertaisessa spektaakkelissa koko kirkko soi säveltäjä Sisaskin teoksen instrumenttina. Mukana on muun muassa suurkuoro, kaksi urkuria (Markku Hietaharju pääurkujen äärellä ja Miika Hartikainen sivu-uruissa), 20-henkinen tätä teosta varten koottu jousiorkesteri Juha-Pekka Vikmanin johdolla ja käsikello-orkesteri Hups!

Erikoisuutena teoksessa soittaa myös Suomen ainoa keskiaikaiseen musiikkiin erikoistunut nokkahuiluyhtye Bravade. Mukana laulamassa on koko Turun tuomiokirkon kuoroperhe sekä Laulun Ystävät, Juha Järvisen johdolla harjoitteleva Turun suurin mieskuoro. Tärkeässä osassa ovat myös solistit, sopraano Marja Haikka, tenori Heikki Rainio, baritoni Mikko Laiho ja basso Jukka Pietilä. Kertojana tarinaa kuljettaa eteenpäin näyttelijä Valtteri Roiha.

Teos on omistettu Turun tuomiokirkolle. Oratorion päätöskappale, Turku-laulu, on puolestaan sävelletty Turun kaupungin kunniaksi. Urmas Sisask asui Turussa useita vuosia, nyttemmin hän on jälleen palannut Viroon. Marraskuussa oratorion viimeisissä harjoituksissa sekä kantaesityksessä säveltäjä on itse mukana.

Esityksen tuotannosta vastaa Varsinais-Suomen Viro-keskus ry. Kantaesityksen suojelijana toimii Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

Urmas Sisask: Dom (Opus 159)
Kantaesitys: 24.11.2018 klo 19, Turun tuomiokirkko
Pääsyliput: 22 / 18 / 9 €

(Varsinais-Suomen Viro-keskus, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 14.11.2018 / RK)