Seurakuntavaaleissa äänestetään sunnuntaina

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on tulevana sunnuntaina 18.11. Ääntään voi käyttää vain oman seurakunnan äänestyspaikassa klo 11–20.
Minun kirkkoni -logo

Åbo svenska församlingin jäsenet äänestävät Aureliassa (Aurakatu 18) ja Martinseurakunnan jäsenet Hirvensalon seurakuntakeskuksessa (Honkaistentie 85). Muissa Turun ja Kaarinan seurakunnissa äänestys tapahtuu kunkin seurakunnan pääkirkossa.

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet, jotka ovat täyttäneet 16 vuotta vaalipäivään mennessä. Vaaleissa valitaan uudet jäsenet sekä Turun ja Kaarinan kymmenen seurakunnan seurakuntaneuvostoihin että seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon vuosiksi 2019−2022. Vaaleissa käytetään kahta äänestyslippua: valkoisella lipulla äänestetään ehdokkaita kirkkovaltuustoon ja oranssilla lipulla seurakuntaneuvostoon. Äänestää voi oman seurakunnan ehdokasta.

Vaalien tulos selviää myöhään vaalipäivän iltana. Ääntenlaskun päätyttyä tulokset päivittyvät osoitteeseen www.turunseurakunnat.fi/vaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ennakkoäänien määräksi tarkentui 8 975

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys päättyi lauantaina. Hiukan myöhässä saatiin vielä yhden äänestyspaikan loppupäivän 47 ääntä. Kun nämä äänet lisätään aiemmin tulleisiin, Turun ja Kaarinan ennakkoäänten määrä on 8 975 ääntä. Vuoteen 2014 verrattuna ääniä annettiin ennakkoon 1 958 vähemmän. Tänä vuonna ennakkoon äänesti 7,28 prosenttia, kun vuonna 2014 äänensä antoi 8,27 prosenttia äänioikeutetuista.

Lopullinen ennakkoäänten määrä selviää, kun ne lasketaan vaalipäivänä sunnuntaina 18.11. Ennakkoon saattoi äänestää missä tahansa Suomessa. Näin äänimäärästä poistuvat muihin seurakuntiin annetut ennakkoäänet, ja siihen lisätään muualla annetut Turun ja Kaarinan seurakunnille kuuluvat äänet.

Vaalipäivän äänestyspaikat Turussa ja Kaarinassa:

Henrikinseurakunta
Henrikinkirkko, Peltolantie 2

Kaarinan seurakunta
Kaarinan kirkko, Voudinkatu 2

Katariinanseurakunta
Pyhän Katariinan kirkko, Kirkkotie 46

Martinseurakunta
Hirvensalon seurakuntakeskus, Honkaistentie 85
(Bussikuljetus Martinkirkolta seurakuntakeskukseen klo 10:n messun jälkeen.)

Maarian seurakunta
Maarian kirkko, Maunu Tavastin katu 2

Mikaelinseurakunta
Mikaelinkirkko, Puistokatu 16