Seurakuntavaalit starttaavat ennakkoäänestyksellä 6. marraskuuta - aloitusfanfaari Skanssissa klo 11

Seurakuntavaalien 2018 ennakkoäänestys alkaa tiistaina 6.11. ja jatkuu lauantaihin 10.11. saakka. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18.11.
minun-kirkkoni-oranssi-wwwuutinen_M.jpg

Seurakuntavaalit Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä ovat kahdet vaalit yhdellä kertaa. Vuosiksi 2019-2022 äänestetään luottamushenkilöt sekä oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon että yhteiseen kirkkovaltuustoon. Äänioikeus on kaikilla viimeistään vaalipäivänä (18.11.) 16 vuotta täyttäneillä kirkon jäsenillä.

Kymmeneen seurakuntaneuvostoon Turussa ja Kaarinassa pyrkii 375 seurakuntavaaliehdokasta 42 listalta, ja heistä 134 tulee valituksi. Yhteiseen kirkkovaltuustoon, jossa jäseniä seuraavalla nelivuotiskaudella on 51, pyrkii 351 ehdokasta niin ikään 42 listalta.

Puolensataa ennakkoäänestyspaikkaa Turussa ja Kaarinassa

Turussa ja Kaarinassa voi äänestää ennakkoon kaikkiaan 50 äänestyspisteessä 6.-10.11.

Jokaisena ennakkoäänestysviikon päivänä klo 9-18 avoinna ovat seurakuntayhtymän keskusrekisteri Eerikinkatu 3 ja Aurelia Aurakatu 18. Yksitoista äänestyspaikkaa kauppakeskuksissa, kaupoissa sekä pääkirjastossa ovat avoinna päivittäin klo 11-18 (paitsi pääkirjastossa la klo 16:een). Ennakkoäänestyspaikat ovat:

• Auranmaan Osuuspankki, Seuravuorenkatu 2
  • Citymarket Kupittaa, Uudenmaantie 17
  • Citymarket Länsikeskus, Markulantie 150 (Huom. ti, to ja la klo 10–18)
  • Hansakortteli, Thalia-aukio, Aurakatu 10
  • K-Market Martinmylly, Martinkatu 5
  • Prisma Itäharju, Kalevantie 41
  • Skanssin kauppakeskus, Skanssinkatu 10
  • S-market Majakkaranta, Kölikatu 2
  • Tampereentien Prisma, Vanha Tampereentie 108
  • Turun pääkirjasto, Linnankatu 2 (la 10.11. klo 16:een)
  • Varissuon liikekeskus, Littoistentie 81

Lisäksi lyhyempiä aikoja kerrallaan äänestysmahdollisuus on 26 paikassa. Opiskelijoille ennakkoäänestys on järjestetty 11 oppilaitokseen. Kaikki ennakkoäänestyspaikat selviävät muun muassa osoitteesta turunseurakunnat.fi/vaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Seurakuntavaaleissa voi ennakkoäänestää missä tahansa äänestyspisteessä. Mukaan tarvitaan kuvallinen henkilökortti, passi tai ajokortti. Myös kotiin tullut ilmoitus äänioikeudesta on hyvä ottaa mukaan.

Vaalikone auttaa valinnassa

Seurakuntavaaleissa äänestetään oman seurakunnan ehdokasta.

Äänestyslippuja on oransseja ja valkoisia. Omaan seurakuntaneuvostoon äänestetään luottamushenkilöt oranssilla äänestyslipulla ja yhteiseen kirkkovaltuustoon valkoisella äänestyslipulla. Muistisääntönä toimii vaikkapa ”omaan oranssilla, valtuustoon valkoisella”.

Ehdokkaisiin voi tutustua muun muassa verkon vaalikoneessa vaalikone.seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä 1.11. ilmestyvässä seurakuntayhtymän Lilja-lehdessä. Äänioikeutetut ovat saaneet kotiin myös vaalikirjeen, jossa ehdokkaat on listattu.

Alkufanfaari vaaleille kauppakeskus Skanssissa

Seurakuntavaalien juhlava aloitusfanfaari puhalletaan parimetrisellä alppitorvella kauppakeskus Skanssin 2. kerroksessa tiistaina 6.11. klo 11. Alppitorveen puhaltaa Markku Kolehmainen. Aloitussanat lausuvat tuomiorovasti Heimo Rinne ja Henrikinseurakunnan kappalainen Anna-Kaisa Kallio. Lapsille on jaossa ilmapalloja ja #vaalikahvit ovat tarjolla Aschanin kahvilassa 50 ensimmäiselle kahvittelijalle.

Skanssin ennakkoäänestyspisteessä 2. kerroksessa voi äänestää joka ennakkoäänestyspäivä klo 11-18.

Lisätietoa seurakuntavaaleista löytyy muun muassa osoitteista www.turunseurakunnat.fi/vaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä www.abosvenskaforsamling.fi/forsamlingsvaletLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 30.10.2018 / MV)

Tue Oct 30 11:58:00 EET 2018